Voor sluwe kledingmerken is het het hele jaar door Black Friday

Black Friday? Nergens voor nodig. Met 52 collecties per jaar rekenen kledingmerken al wekelijks op onze impulsiviteit.

Mis dit niet! Megakorting! Snel, voor het te laat is! We kennen het allemaal, de reclames die ons om de oren slaan met aanbiedingen die te mooi lijken om te laten liggen. 70 procent korting op een kledingstuk dat je misschien wel nooit zal aandoen, maar toch halvelings in je kleerkast past? Je zou wel gek zijn om zo’n aanbod af te slaan.

Black Friday

Het is opnieuw Black Friday, het shoppingbacchanaal dat de rode cijfers van retailmagnaten als sneeuw voor de zon moet doen verdwijnen. Black Friday is een tweetal jaar geleden, zoals dat gaat met Amerikaanse massaconsumptietradities, gezwind overgevlogen naar onze contreien. De dag bracht tot voor kort vooral in de Verenigde Staten hordes lustige shoppers op de been.

Nochtans hebben grote merken, die wel 52 collecties per jaar uitbrengen, geen nood aan een Black Friday, argumenteer ik in een opiniestuk voor De Morgen.

Lees hier het integrale opiniestuk: https://www.demorgen.be/opinie/voor-sluwe-kledingmerken-is-het-het-hele-jaar-door-black-friday-bc461114/

Buy Nothing

Een beter idee dan impulsmiskopen te begaan, is misschien gewoon eens een dagje niks kopen. Zo tover je, in navolging van organisaties zoals CATAPA en Netwerk Bewust Verbruiken, Black Friday om tot Buy Nothing Day.

Geen slecht idee, denken we, want in ons land blijft maar liefst 88 procent van de inhoud van onze kleerkast minstens een jaar lang gewoon onaangeroerd liggen. Dat bleek eerder dit jaar uit een onderzoek van het Duitse verhuisbedrijf Movinga.

Fair Friday

Als je toch kledij wilt gaan shoppen, kies dan bij voorkeur voor eerlijke winkels die maar liefst 0 procent korting aanbieden. Bij Supergoods kun je niet terecht voor soldenprijsjes, wel word je in het Mechelse filiaal met je neus op de feiten gedrukt: via een 3D-bril kom je terecht in het midden van een sweatshop.

Andere fair trade winkels doen evenmin mee aan de prijzenslag. Mieke verzon dit acronym om duidelijk te maken dat het enkel korting op karmapunten geeft tijdens Black Friday:

Wake up!

Sommige winkels gaan een stapje verder en maken van Black Friday een Wake Up Friday. Ze kiezen ervoor om geen korting te geven, maar wel 10 procent van hun omzet op vrijdag te schenken aan goede doelen.

Schoenenzaak Walk The Line doet mee en kiest voor Poverello. ‘We bieden graag een positieve tegenreactie’, zegt zaakvoerster Freija De Baere. ‘In plaats van de mensen te verleiden tot overconsumptie, willen we even de aandacht geven aan de mensen in onze maatschappij die niet kunnen consumeren.’

Andere Gentse handelaars zoals FANN en Curiosa & co volgen het voorbeeld van Walk The Line. Zij geven 10 procent omzet aan NE(S)Twerk, de vzw van Saskia Van Nieuwenhove voor meisjes die het slachtoffer zijn geworden van tienerpooiers. Mr. Manchette doneert 10 procent aan de vzw Vrienden van Bharat. Tijdens de Warmste Week gaat Mr. Manchette verder met solidariteitsacties, deze keer ten voordele van Solid.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.