Ruime keuze in bib voor kruippakjes

Sophie Devolder is mama van Isa (1,5) en oprichtster van Happy Kiddo, een service voor kledingabonnementen voor de allerkleinsten. “Kinderen ontgroeien hun kleertjes razendsnel – zonde van het geld. Daar wou ik wat op vinden”, zegt de Gentse, die vooral vraag krijgt van mensen die het abonnement cadeau willen doen.

 happy-kiddo-helemaal

Een nieuwe telg in de familie, maar geen idee wat je die voor z’n eerste kerst moet kopen? Veel tantes, nonkels en vrienden grijpen naar schattige pakjes, maar of die inde smaak vallen bij de ouders, blijft de vraag.

“Ouders hebben vaak een heel specifieke smaak voor hun kinderen, dat ligt gevoelig. Het gebeurt vaak dat ouders de geschonken kledij amper gebruiken, tenzij ze misschien de gulle gever in kwestie die dag zouden zien. Dat is niet fijn voor beide partijen. Zonde”, zegt Sophie Devolder, mama van peuter Isa.

Wat ook zonde is, vindt Sophie, is dat de kinderen hun kledij zo snel ontgroeien. “Kinderkleding is niet goedkoop. Om de zoveel weken of maanden iets nieuws kopen, is niet ideaal. Mijn vriend en ik zijn allebei zelfstandige. Veel geld kunnen we daar dus niet aan uitgeven.” Happy Kiddo wil voor beide problemen een oplossing bieden. “Eigenlijk ben ik dus vooral voor mezelf die onderneming gestart”, lacht Sophie.

Die onderneming bestaat uit een abonnementsformule, waarbij ouders van kinderen tot 3 jaar kunnen kiezen uit een breed gamma van kledij voor een vast bedrag per maand.

“Comfortabele kleertjes in sobere kleuren en prints, Happy Kiddo verhuurt het allemaal.” Vijf kledingstukken kosten 33 euro per maand, 15 stuks 90 euro. “Dat komt goedkoper uit dan wanneer je telkens nieuwe aankopen moet doen.”

Bovendien is de kwaliteit van de kleding hoog. “De kinderen mogen er zoveel ze willen in ravotten. Als ze vlekken maken, reken ik dat niet meteen aan.”

Naast de ouders, die zich op startdagen kunnen aansluiten, krijgt Sophie veel vraag van mensen die het abonnement als cadeau willen weggeven. “Een cadeaubon is dus een ideaal kerstgeschenk.” (SVDA)

Info via http://happykiddo.be/ en sophie@happykiddo.be of op de startdagen van 17 december en 7 januari in coworkingspace Dokwerkers, Sassevaartstraat 44/303 (aan Dok Noord).

© Het Laatste Nieuws – krant van 14 december 2016 – regiokatern Gent-Wetteren – Eindejaarsreeks ‘Gentse Kerstgeschenken’
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-gent/ruime-keuze-in-bib-voor-kruippakjes-a3030534/

screen-shot-2016-12-17-at-21-58-03

Eerder in de Gentse Inspiratiegids voor eerlijke kleren verscheen dit fijn interview…

De kinderkledij die aangeboden wordt in Gent, kan dan wel mooi, fair en duurzaam zijn, maar soms zijn ze ook wel dat tikkeltje duurder. Jammer dan, dat kinderen zo snel hun eerlijke kleertjes ontgroeid zouden zijn. Daar bedacht Gents onderneemster Sophie Devolder van Happy Kiddo iets op: zij ontwikkelde een abonnementssysteem waarbij ouders een bepaald aantal stuks kunnen huren, tot hun oogappels nood hebben aan een groter maatje. “We moeten afstappen van de idee dat we iets moeten bezitten”, is haar filosofie.

“Veel ouders krijgen vaak tweedehands kinderkledij van vrienden of familie”, zegt Sophie, die trotse mama is van Isa, en ook veel kledij toegestopt kreeg. “Dat is ook circulair, alleen vind ik dat je vaak merkt dat die kleertjes gedateerd zijn. Als je een broekpakje van de Zara of de H&M te veel wast, wordt dat een vod. Ik wou ook graag een paar echt mooie stuks in de kleerkast van Isa, die bovendien eerlijk zijn. Maar dan geef je algauw 60 à 70 Euro per maand uit aan kledij die Isa razendsnel ontgroeit.”

Vanuit dat praktisch probleem dacht Sophie verder. Met het Brusselse concept Tale Me (www.taleme.be) als inspiratie, zet ze haar schouders onder een abonnementsdienst waarbij ouders eerlijke kleren naar hartenlust kunnen inwisselen. “Het aanbod van eerlijke kledij voor kinderen is groter dan dat voor volwassenen, net omdat ouders het beste willen voor hun kroost.

Ik wil een platform brengen waarin ik de verhalen achter die eerlijke merkjes kan verwerken.  Al moet ik goed kijken voor welke merken we uiteindelijk gaan, zodat klanten op mij kunnen vertrouwen dat het effectief eerlijk is. Honderd procent zeker zijn dat iets eerlijk is, is moeilijk, maar ik vind dat we merken moeten ondersteunen die echt het verschil proberen te maken.”

Meer adresjes in Gent? Lees de inspiratiegids voor eerlijke mode van Gent Fair Trade!

screen-shot-2016-12-18-at-14-44-19

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.