Duurzame mode: de revolutie komt op gang

Dag op dag twee jaar geleden stortte in Bangladesh de Rana Plaza-fabriek in. Het dodental liep op tot 1138 personen, een cijfer dat niemand onberoerd laat – al zeker de mondiale modeliefhebber niet. Vandaag loopt ook de tweede internationale campagne van Fashion Revolution af. Dergelijke acties zetten vooral in op het mobiliseren van consumenten. Maar zijn zij wel aan zet?

screen-shot-2016-12-01-at-18-12-44

Fashion Revolution, een internationale campagne die kledingmerken wil bereiken met foto’s van bezorgde consumenten op de sociale media, kampt met financiële problemen. ‘Vanuit Londen heeft de organisatie via crowdfunding 75.000 pond proberen ophalen’, zegt Evelien Bossuyt, die als vrijwilliger de Belgische afdeling coördineert. ‘Het eindresultaat van de actie was mager: slechts 2000 euro werd effectief geronseld. Door het tekort aan fondsen kunnen we onze naambekendheid niet vergroten.’

Nochtans lijkt er wel iets op til te zijn. Vorig jaar heeft de hashtag #FashRev ondanks de financiële moeilijkheden een internationale twitterstorm veroorzaakt op 24 april, en dat zal dit jaar niet anders zijn.

‘Sinds het instorten van Rana Plaza is niets structureel veranderd, maar het besef is gegroeid en dat creëert ruimte voor pioniers’, zegt Inez Louwagie van de Dienst Noord-Zuid van Stad Gent, de drijfveer achter het allereerste Fair Fashion Fest in ons land.

Meer lezen over de macht van onderuit, de drive van steden en de motivatie van vakbonden en ngo’s? Wie is nu aan zet?

http://www.mo.be/nieuws/moderevolutie-van-wie

© MO* Magazine – Dossier Eerlijke Kleren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *