Obvious Outdoor, een nieuwe speler in het duurzame outdoorsegment, vindt inspiratie bij de jeugdbeweging van de oprichter. Productontwikkelaar Jef Van Dyck lanceert een nieuwe collectie rugzakken gemaakt van oude scoutstenten.
Schalkse steenbok. Dat is de totem van productontwikkelaar Jef Van Dyck, op 26-jarige leeftijd ex-leiding maar wel nog steeds materiaalmeester bij zijn lokale scouts. ‘Ken je Schalkse Ruiters nog?’, citeert hij een televisieformat dat zonder twijfel van net voor zijn tijd is. ‘Schalks slaat op speels, nog niet helemaal volwassen. Een steenbok is best koppig. Ik tast dan ook graag de grenzen af van wat kan en niet kan. Ook in mijn onderneming Obvious Outdoor.’
Een duizendpoot, of nog toepasselijker: een goudvis. Zo omschrijft zijn vriendin Anke hem eerder. Van Dyck heeft duizend-en-een interesses, maar niet de allergrootste aandachtspanne, klinkt haar kritiek. In hun keuken in Wilrijk doet Van Dyck er even over om koffie te zetten: een slow coffee brew, nog zo’n specialiteit na een barista-opleiding. Tussen de lijnen door is het duidelijk dat Van Dyck wel degelijk één grote passie heeft. Oké, toch twee, de koffie mag er ook bij. Maar los van het zwarte goud zet Van Dyck volop in op duurzaamheid.
Een jaar geleden stampte Van Dyck een outdoormerk uit de grond, Obvious Outdoor. Aan zijn bureau in Wilrijk toont hij de eerste producten: een heuptasje en een portefeuille. Bevlogen vertelt hij over het materiaal waarmee hij die producten vervaardigd heeft. Het zijn producten van katoen, maar niet zomaar eender welk katoen. IWATO, zo noemt hij de collectie: I was a tent once. ‘Ik wou oude scoutstenten een nieuw leven geven.’
Lees mijn interview via Trends: https://trends.knack.be/economie/magazine/nieuw-leven-voor-scoutstenten/article-normal-1873899.html
Lees het nieuwsartikel via Fashion United: https://fashionunited.be/nieuws/mode/obvious-outdoor-van-scoutstent-tot-ultieme-duurzame-rugzak/2022050535195