Moenia Ladhib over duurzaamheid: ‘De grootste bedrijven kunnen ook de grootste impact hebben’

Op de sociale media gooit Moenia Ladhib, bezielster van de plasticvrije webshop Ecossentials, hoge ogen met haar ecologische boodschap. “Duurzaamheid was lang saai, een taboe zelfs. Ik wil tonen dat het ook fun kan zijn.”

De focus van Ecossentials ligt online, op sociale media en in de webwinkel. Toch lanceerde Ladhib enkele fysieke verkooppunten om mensen haar producten te laten ontdekken. “Een heel verschil met een foto online”, geeft ze toe. “Zo ruikt dat, zo voelt dat: dat is vaak de doorslaggevende factor bij een aankoop.” Het grootste verkooppunt, en duidelijk degene waar ze het meest trots op is, vind je in de grootste winkelstraat in Antwerpen. “Het is een curated corner van Ecossentials op de tussenverdieping van Uniqlo. Dat vind ik een heel fijne mijlpaal, te kunnen zeggen dat we een winkelpunt hebben op de Meir.”

Maar komt niet juist Uniqlo vaak negatief in het nieuws, met boodschappen van onder meer Schone Kleren Campagne dat het maar weinig geeft om de arbeidsomstandigheden van de mensen die de kleren maken? “Toch liggen juist daar mijn producten en dat is heel doelbewust”, klinkt de ondernemer allesbehalve uit haar lood geslagen. “We werken niet zomaar samen met iedereen, sommige dingen kun je nu eenmaal niet vergeven, maar ik probeer wel altijd het positieve te zoeken in plaats van het negatieve.” Daarover is ze heel open, tegenover iedereen die haar volgt. “Op sociale media deel ik dat heel transparant. Ik leg mijn volgers uit hoe we tot zo’n samenwerking gekomen zijn.”

Voor de samenwerking van start ging, heeft Ladhib de duurzaamheidsrapporten van Uniqlo opgevraagd. “Ze staan open voor kritiek, dat zegt voor mij heel veel. Ik heb hen gezegd dat het allemaal nog een pak beter kan. Maar met Ecossentials werk ik nu eenmaal graag samen met grotere bedrijven die niet per se al 100 procent duurzaam zijn of die in het verleden fouten hebben gemaakt. Nu hebben ze tenminste een commitment om het beter te gaan doen. Daar heb ik vertrouwen in.”

“Als wij zulke bedrijven of initiatieven niet steunen en alleen maar afkraken, komen we ook nergens. Hoe je het ook draait of keert, we hebben hen nodig. Die big fishes zijn de bedrijven met de grootste impact. Als zij een volledige ommekeer doen, als zij hun toeleveringsketen verduurzamen, heeft dat wereldwijd een enorme impact. Daarom heb ik daarvoor gekozen.”

“Ecossentials is nu ook toegankelijk voor een publiek dat ik anders niet zou bereiken”, concludeert Ladhib. “Dat ligt volledig in de lijn met de missie van mijn bedrijf, duurzaamheid zo eenvoudig, inclusief en mainstream mogelijk maken. Door alleen te focussen op mensen die daar al in geloven, mis je een gigantisch groot publiek. Door in een fashion hotspot te zitten, op de Meir, creëer je meer bewustzijn en krijg je een cliënteel dat zegt, ‘ah tiens, dat is precies wel interessant, zo’n stuk zeep’. Zo win ik én de duurzaamheidsbeweging.”

Ik interviewde Moenia Ladhib voor de Syntra Ondernemersdagen. Lees het volledige interview in Trends: https://trends.knack.be/economie/bedrijven/moenia-ladhib-ceo-ecossentials-over-duurzaamheid-de-grootste-bedrijven-kunnen-ook-de-grootste-impact-hebben/article-longread-1852305.html

Photo by Jezael Melgoza on Unsplash

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.