Filou & Friends rolt duurzaamheidsstrategie uit

Drie decennia lang verkocht het kinderkledingmerk Filou & Friends aan multimerkenboetieks. Nu heeft het enkel nog eigen winkels en zet het volop in op een duurzame transitie. “Het is onze droom om van lineair naar circulair te gaan.”

“Hoor je mij? Hoor je ons?” We zijn precies weer diep in de coronacrisis aanbeland als ik inlog via Zoom voor een dubbelinterview met Rudi en Emile Maes, vader en zoon achter het Belgische kinderkledingmerk Filou & Friends. Het familiebedrijf bestaat intussen 34 jaar. In december 2019 veranderde het bedrijf van strategie, kort nadien was het aan de wereld. “Ik ben blij dat we ten minste dit soort technologie hadden”, zegt Emile. “Zo konden we meteen onze leveranciers bellen en geruststellen: we zijn er voor jullie, we nemen onze verantwoordelijkheid als afnemer, wij betalen zoals altijd.” Ngo’s als Worker Rights Consortium hebben bijgehouden via een covid-tracker dat lang niet elke retailer daartoe bereid was – tot op vandaag gaat het om 18 miljard dollar aan geannuleerde bestellingen, rekende het Business and Human Rights Resource Centre uit, wat neerkomt op 11,85 miljard dollar aan achterstallige lonen.

De redenering maakt deel van de duurzame strategie van het bedrijf. Samen met bedrijfsfilosoof Steven Van Belleghem en het Close The Loop-programma van Flanders DC hebben vader en zoon Maes nieuwe doelen bepaald. Op kop: circulair ondernemen. Geen evidentie voor een kmo zoals Filou & Friends.

“Wij zijn typische West-Vlamingen, denk ik”, vertelt Rudi Maes in zijn kantoor in Marke. “Wij zijn vooral uitvoerend bezig, bewaken en verbeteren steeds de kwaliteit van ons product.” Alles daarrond verdwijnt naar de achtergrond, met uitzondering van één trend: Maes heeft een broertje dood aan de fixatie van retailers op kortingen. “Ik stelde de manier waarop deze sector denkt steeds meer in vraag. Op dat moment komt Emile in de organisatie en hebben we de klik gemaakt: samen met mijn zoon wil ik onze strategie herdenken.”

In tegenstelling tot de afgelopen drie decennia bleef Rudi Maes iedere woensdagnamiddag thuis, met zijn neus in de boeken. Het werk dat het meeste indruk maakte, was ‘The offer you can’t refuse’ van Steven Van Belleghem. Met die bedrijfsfilosoof zaten vader en zoon rond de tafel. Eind 2019 was de eerste stap van de nieuwe strategie al afgerond: enkel nog eigen Filou & Friends-winkels. En toen kwam corona.

Lees het volledige interview voor Trends: https://trends.knack.be/economie/bedrijven/filou-friends-we-werkten-al-circulair-zonder-het-zo-te-noemen/article-normal-1879675.html

Lees ook het nieuwsbericht over de samenwerking tussen Filou & Friends en Yuma Labs voor Fashion United: https://fashionunited.be/nieuws/mode/kinderkledingmerk-filou-friends-rolt-nieuwe-circulaire-strategie-uit-samenwerking-yuma-labs-uit-de-startblokken/2022060835492

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *