Kledingmerken transparanter, maar lonen gaan er niet op vooruit

Betalen kledingmerken hun arbeiders een leefbaar loon uit? Daarover zwijgen bijna alle merken in alle talen, stelt Fashion Revolution. 

In haar jaarlijkse Fashion Transparency Rapport lijst de ngo Fashion Revolution op of merken transparant zijn over hun toeleveringsketen. Informatie over leveranciers is noodzakelijk om de sector te verduurzamen: zonder zijn er geen controles op arbeidsomstandigheden, veiligheid en lonen mogelijk.

Vooral die lonen blijken een heikel punt. Zo stipt Fashion Revolution aan dan 99% van de merken in alle talen zwijgen of ze hun arbeiders een leefbaar loon uitbetalen. Een leefbaar loon is nodig om in basisbehoeften te voorzien en te kunnen sparen.

(…)

Op de website van de campagne voor het Europees Burgerinitiatief #GoodClothesFairPay kan je een interactieve kaart bekijken waaruit blijkt wat het verschil is tussen een minimaal loon en een leefbaar loon. Dat verschil noemen ze de loonkloof. In China en India ligt de loonkloof op 72%. In Sri Lanka ligt de loonkloof het hoogst, op 85%. Het land wordt de voet gevolgd door Myanmar (80%) en Bangladesh (74%).

Het Bengalese middenveld riep vorige week nog op om de lonen te verhogen tot 25.000 taka, wat neerkomt op zo’n 200 euro. Dat deden ze in navolging van vakbonden en kledingarbeiders zelf, die eind juni nog protesteerden in het centrum van Dhaka. Of zij hun slag zullen thuishalen, is maar de vraag.

Foto bovenaan (c) Fair Wear

Lees het volledige artikel voor IPS: https://www.ipsnews.be/artikel/kledingmerken-transparanter-maar-lonen-blijven-laag

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *