‘Circulair? Maar die bril is toch vierkant?’

Lenja Doms nipt van haar thee in Rokkebolle, een geliefd café op Ledebergplein. Een geboren onderneemster, zo zie ik haar, want ik ken haar al sinds haar studentenonderneming Koffice en als rechterhand (of ruggensteun) van Sophie Devolder van Happy Kiddo. Nu is ze partner bij Yuma Labs en verdiept ze zich steeds verder in de circulaire economie. ‘Ik wil niet rommelen in de marge.’

Yuma Labs is een circulair brillenmerk dat gebruik maakt van afval om nieuwe zonnebrillen te produceren. Dat kan bijvoorbeeld door PET-flessen te recycleren of materialen van oude brillen, zoals acetaat, te herbestemmen.

Doms’ medevennoot Sebastiaan de Neubourg begon Yuma Labs vanuit zijn garage, met een 3D-printer en een droom. Hij maakte er zonnebrillen van afvalstromen op bestelling. ‘Dat was sympathiek en superschattig, maar wij willen niet rommelen in de marge.’

Negenennegentig procent van de tijd van Yuma Labs gaat nu op naar samenwerkingen met grote, internationale of internationaal gerenommeerde merken en ontwerpers, van COS tot Christian Wijnants. De B2B-markt, dus. ‘We zien onszelf steeds meer als een duurzame leverancier. Winkels bieden we bijvoorbeeld graag een bijkomende service van de zonnebrillen terug te nemen, zodat we ze opnieuw uit elkaar kunnen halen. Met die materialen kunnen we nog heel veel.’

Doms is opvallend scherp voor concullega’s die zich enkel of vooral op de B2C-markt richten. ‘Daar zitten prachtige projecten bij, maar vaak komen die niet helemaal van de grond. Dan bieden ze producten aan die te laag geprijsd zijn om uit de kosten te geraken, om zo klanten te winnen. Dat soort concurrentie maakt duurzaam ondernemen nog een pak moeilijker. Ik weet niet of de markt hier bovendien klaar voor is.’

Circulair ondernemen is en blijft een lastig marketingverhaal, ondervindt Doms. Nog zoveel mensen weten niet wat het juist is. ‘Die glazen zijn vierkant, dan is dat toch niet circulair?’, reageren ze op sommige ontwerpen. Daarom is het logisch dat de circulaire ommezwaai van de bedrijven en niet inherent vanuit klanten moet komen. ‘Om impact te kunnen hebben, heb je schaal nodig. We willen niet gewoon een klein merk zijn dat zonnebrillen aanbiedt op de markt, we willen tonen dat dit soort modellen wel degelijk werkt.’

Lees het volledige artikel in Trends: https://trends.knack.be/economie/bedrijven/resortecs-en-yuma-labs-duwen-modemerken-richting-circulariteit-om-impact-te-kunnen-hebben-heb-je-schaal-nodig/article-normal-1835311.html

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.