Retailers verduurzamen, maar laten niet in hun kaarten kijken (door de concurrentie)

Retailers hebben de afgelopen jaren vaak de CSR-professional van het jaar afgevaardigd of sleepten een nominatie in de wacht. Ook het middenveld is grotendeels lovend over de duurzaamheidsinspanningen van supermarkten. Maar gaan ze ver genoeg? Welke rol kunnen zij spelen bij het verduurzamen van hun toeleveranciers? En volgen hun klanten?

Voor Trends interviewde ik duurzaamheidsverantwoordelijken en directie van Lidl, Delhaize en Colruyt Group. Zij waren genomineerd voor de CSR-professional van het jaar of voor de Ik ben meer dan mijn kassaticket-awards. Uit een rondvraag bij experts (van UGent, Rikolto en The Shift) blijkt dat supermarkten verduurzamen, maar de onderlinge concurrentie bemoeilijkt hun samenwerking.

Buiten de comfortzone

Retailers verduurzamen niet enkel hun eigen winkel, maar ook die van hun partners. Maar een onderlinge samenwerking “ligt buiten hun comfortzone”, zegt Bart Corijn van The Shift.

De verklaring is niet ver te zoeken, volgens Hendrik Slabbinck, marketingprofessor aan de Universiteit van Gent. “De retailsector is hypercompetitief. Iedereen kijkt naar iedereen. Daarom gaat het traag.” Uit zijn onderzoek blijkt ook dat veel supermarkten wel nieuwe duurzame alternatieven aanbieden, maar die staan niet altijd op de beste plaatsen in het schap.

Dat supermarkten elkaar op het gebied van duurzaamheid proberen af te troeven, is niet noodzakelijk negatief. Jelle Goossens van Rikolto benadrukt dat hij dat een goede, logische manier vindt om op sectorniveau tot ambitieuze doelstellingen te komen. “Op zich heb ik niets liever dan dat.”

Wie is nu de beste?

Colruyt Group heeft een Eco-Score ingevoerd, een soort van Nutriscore op het gebied van klimaatimpact, zodat klanten een doordachte keuze kunnen maken in de schappen. Lidl Duitsland volgde hen daarin. Lidl België laat zijn consumenten daarentegen geen keuze: enkel producten die aan bepaalde standaarden voldoen, zoals gecertificeerde producten, komen in hun assortiment. En ook andere retailers zetten stappen vooruit, bijvoorbeeld door minder verpakkingen te gebruiken.

Maar welke supermarkt is nu de beste? Het is niet evident om een rangschikking te maken, vindt Jelle Goossens van Rikolto. Daarom bereidt zijn organisatie samen met Test Aankoop en Questionmark een ‘Superlijst’ voor om supermarkten objectief te quoteren (en aanbevelingen te formuleren) op het vlak van milieu, gezondheid, samenleving en dierenwelzijn. Die Superlijst is ontwikkeld in Nederland en wordt binnenkort ook uitgerold in Zweden en het Verenigd Koninkrijk. Volgend jaar kan België zich aan een eerste Superlijst verwachten. Die zal over milieu gaan, wat voor Test Aankoop en Rikolto het meest prangende onderwerp is.

Lees het volledige artikel: https://trends.knack.be/economie/bedrijven/hoe-supermarkten-verduurzamen-maatschappelijk-verantwoord-ondernemen-is-mensenwerk/article-longread-1775813.html

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *