Een transparante modesector is nog niet voor morgen

Fashion Revolution heeft begin deze zomer zijn nieuwe Fashion Transparency Index voorgesteld. Waar het vroeger vooral een lijst met de meest transparante merken verdeelde, legt het nu de nadruk op het feit dat we er ‘nog helemaal niet zijn’.

H&M is van zijn troon gestoten. Dat is een opvallende conclusie van de Fashion Transparency Index 2021 van de internationale ngo Fashion Revolution. Terwijl het merk vorig jaar als de “meest transparante” grote modeketen uit de bus kwam, met ’73 procent transparantie’, behaalde de Zweedse keten dit jaar ‘slecht’” 68 procent. Dan doet het Italiaanse merk OVS, met 78 procent, het een stuk beter. Al moest OVS wel van ver komen, aangezien het 44 procent gestegen was in vergelijking met vorig jaar.

Tot zover het soort cijfers waar internationale media graag van smullen. Maar eigenlijk ging het daar helemaal niet over, dit jaar, in de Fashion Revolution Index. In de communicatie van Fashion Revolution was dit jaar geen ‘winnaar’ te bespeuren. In de plaats daarvan serveerde de organisatie een heleboel andere percentages, die een stuk moeilijker te slikken zijn.

Zo is de gemiddelde score die kledingketens behaalden in de index slechts 23 procent transparantie. Het merendeel van de grote modemerken (99%) maakt bijvoorbeeld niet bekend hoeveel arbeiders in hun toeleveringsketen een leefbaar loon ontvangen. Slechts drie procent heeft bekendgemaakt hoeveel arbeiders in de keten ontslagen zijn ten gevolge van de coronacrisis – terwijl andere ngo’s, zoals Schone Kleren Campagne en Remake, al ruim een jaar aan de alarmbel trekken rond dit thema.

Lees het volledige nieuwsbericht voor MVO Vlaanderen: https://www.mvovlaanderen.be/inspiratie/een-transparante-modesector-nog-niet-voor-morgen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *