Een bril van oceaanplastic, wat heeft de zee daaraan?

Plastic uit de pacific op je neus, past dat wel? The Ocean Clean-Up pakt uit met een zonnebril van oceaanplastic. Is het wel ecologisch om net dat plastic te recycleren? En zouden we naderhand niet beter plastic helemaal bannen?

The Ocean Clean-Up, het bedrijf van de Nederlander Boyan Slat, stelt zich sinds 2013 tot missie om de plastic soep op te ruimen. Eind oktober bracht het bedrijf voor het eerst een product van oceaanplastic op de markt. Het werd een zonnebril, ontworpen door de Zwitserse designer Yves Béhar en in Italië geproduceerd door het in eyewear gespecialiseerde bedrijf Safilo. Van afval tot schat: zo kondigt The Ocean Clean-Up de innovatie zelf aan. Daar is de prijs, aan 199 euro, ook naar.

The Ocean Clean-Up is niet het enige bedrijf dat munt wil slaan uit deze formule: AdidasIkea en Patagonia gingen al voor. Zij verkopen respectievelijk sportschoenen en -tenues, kussenslopen en petten die geheel of gedeeltelijk zijn gemaakt van plastic afkomstig uit de Indische Oceaan, de Grote Oceaan en de Middellandse Zee.

De initiatieven kunnen rekenen op veel positieve media-aandacht. Maar experts hebben zo hun twijfels bij de vraag of het eigenlijk wel een goed idee is om afval uit de oceanen op te vissen en te verwerken in nieuwe producten. Waar komt hun argwaan vandaan?

Lees het volledige artikel op OneWorld: https://www.oneworld.nl/lezen/schone-energie/een-bril-van-oceaanplastic-wat-heeft-de-zee-daaraan/

Voor Gent Fair Trade schreef ik eerder over oceaanplastic. Lees de factcheck in het magazine Slow Fashion Forward.

Foto: Sarah Van Looy voor Charlie Magazine

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *