#PayUp is de meest gebruikte slogan in de kledingindustrie in tijden van corona. Wie de hashtag gebruikt, heeft het over de grote multinationals die hun kledingorders opgeschort of geannuleerd hebben in productielanden. Maar gaat die slogan ook op voor de Belgische merken?
Dat vroeg Niki De Schryver van COSH! zich voor het eerst af tijdens Fashion Revolution Week. Geen evidente vraag, bleek al snel. Toen ik een aantal maanden nadien een dataset in handen kreeg met cijfers die de betrokkenheid van Belgische merken bewijzen, zag De Schryver het zitten om het onderzoek te ondersteunen.
In een blog in aanloop naar het onderzoek leggen we uit waarom dit onderzoek ons zo na aan het hart ligt: https://cosh.eco/nl/blog/payup-belgium
Het onderzoek verscheen anderhalve dag later, via MO* en COSH!
Lees de artikels hier:
https://cosh.eco/nl/blog/van-belgie-tot-bangladesh-de-impact-van-corona-op-de-kledingindustrie
https://www.mo.be/analyse/van-belgi-tot-bangladesh-de-impact-van-corona-op-de-kledingindustrie
Ook Knack publiceerde over het onderzoek, in print en online: https://www.knack.be/nieuws/je-kunt-niet-jarenlang-profiteren-van-de-lage-lonen-om-dan-je-verantwoordelijkheid-te-ontlopen-wanneer-het-moeilijk-gaat/article-longread-1655631.h
Ga direct naar de gedetailleerde reacties van merken in deze blog: https://cosh.eco/nl/blog/on-hold-in-bangladesh