Welke kledingmerken zijn écht ethisch verantwoord?

100 procent duurzaam bestaat helaas niet, duurzamer kan gelukkig wel. Maar hoe kom je erachter welke kleding daaraan voldoet, en ook nog onder goede arbeidsomstandigheden is geproduceerd? Met deze vier praktische tips kom je een heel eind.

1) GROTE MERKEN? CHECK JE APP (MAAR BLIJF KRITISCH)

Ben je fan van shoppen in de grote winkelstraten, maar bezorgd dat grote merken duurzaamheid niet al te hoog in het vaandel dragen? Dat is lastig, want vrijwel alle merken hebben intussen een sectie over duurzaamheid op hun website. In de winkels zelf adverteren ketens als H&M en C&A trots dat (een deel van) hun kledingstukken van biokatoen en andere duurzame(re) stoffen gemaakt zijn. En ze brengen zelfs “bewuste” collecties uit. ‘Greenwashing’, vinden veel experts dat.

Een aantal apps en websites keuren de grote merken, zodat je kan zien of ze écht goed bezig zijn.

De bekendste is Good On You, een Australische rankingsite die twee jaar geleden het Nederlandse Rank A Brand overnam. Neem hun rating evenwel met een korrel zout: een merk zoals adidas krijgt een ‘goede’ score, terwijl dat sportmerk recent gelinkt werd aan dwangarbeid in China en eerder gelinkt is aan de vervuiling van waterlopen in Indonesië. In datzelfde land zouden arbeiders bovendien moeten betalen om te mogen solliciteren voor een job in een fabriek waar het sportmerk geproduceerd wordt.

Als alternatief heb je de Fashion Checker van Clean Clothes Campaign. Maar volgens die website is iédereen gebuisd. Daarover meer in een latere blog.

2) VERTROUW OP FAIR FASHION EN DUURZAME WINKELS (MAAR BLIJF KRITISCH)

Hoe fair is fair fashion eigenlijk, als zelfs de duurzaamste merken niet de hoogste scores halen? Niet elk merk dat in een duurzame winkel hangt, is duurzaam op alle mogelijke vlakken. Sommige winkels hebben een mix van duurzame en minder duurzame merken. Gelukkig zijn duurzame retailers gebrand op hun missie om de mode-industrie te verbeteren en kan je hun dus extra uitleg vragen, mocht je je afvragen waarom een bepaald merk in hun winkel hangt.

Naast direct vragen stellen in de winkels (zie hier alvast mijn tips en adresjes), kan je ook te rade gaan bij de websites COSH! en Sustainable Fashion Gift Card. Je ziet er onder meer hoe merken scoren op basis van bepaalde criteria.

Ook online warenhuizen Project Cece en Shop Like You Give A Damn lijsten criteria op op basis waarvan ze hun duurzame merken kiezen. “Wij formuleerden veertien ethische en milieucriteria waar wij al onze verkopers op toetsen voordat we een samenwerking willen aangaan”, zegt Kim van Langelaar van Shop Like You Give A Damn. “Sowieso is elk product dat je in ons warenhuis zult vinden veganistisch. Verder kun je filteren op criteria, stoffen en keurmerken.”

“Voor Project Cece moet een merk op zijn minst eerlijk produceren in het gedeelte van het productieproces waar de kleding in elkaar wordt gezet”, zegt medeoprichter Noor Veenhoven. “We hebben natuurlijk het liefst dat merken aan alle duurzaamheidscriteria en waarden voldoen, maar we weten dat mensen verschillende dingen belangrijk vinden. We willen onze website bezoekers de kans geven om kleding te vinden die bij hun waarden past, niet alleen maar bij die van ons.”

3) CHECK JE LABELS (MAAR BLIJF KRITISCH)

Naast wasvoorschriften staat op labels waar het kledingstuk gemaakt is, van welke stof het gemaakt is en of het een keurmerk draagt. De bedrijven die de keurmerken beheren, gaan na of een kledingmerk duurzaam is, vaak via onafhankelijke controles. Al is het belangrijk niet blindelings elk keurmerk evenzeer te waarderen: er bestaan heel veel keurmerken en ze zijn niet allemaal even relevant of sterk.

Veel labels certificeren maar een deel van de keten, ofwel op vlak van milieu, ofwel op vlak van arbeidsomstandigheden. Een keurmerk dat de volledige keten volledig onder de loep neemt, op alle mogelijke vlakken, bestaat helaas niet.

Bovendien zijn er veel kleine merken die geen keurmerk hebben. Dat wil niet per se zeggen dat ze slecht bezig zijn. Merken moeten namelijk betalen om gecertificeerd te worden – en weer onafhankelijk gecontroleerd om te zien of ze zo’n certificaat wel verdienen. Keurmerken zijn dus duur. Hoewel die kleine merken niet altijd een keurmerk hebben, kunnen ze dus nog altijd duurzaam zijn.

4) SHOP IN JE EIGEN KLEERKAST

Zo duurzaam mogelijk kopen: het kan, maar het is verre van evident en honderd procent duurzaam bestaat niet. Wat is dan wel duurzaam? In je eigen kleerkast shoppen! Het meest duurzame kledingstuk is het kledingstuk dat je al hebt.

Dat vindt ook Britse auteur Sarah Klymkiw, die pas in augustus haar eerste boek uitbracht: Fashion Conscious, gericht op jongere shoppers. Opvallend aan de structuur van dat boek is dat het pas in het allerlaatste hoofdstuk over nieuwe kleren gaat. Kleding ruilen, huren of tweedehands kopen passeren eerder de revue. Nog beter is houden van wat in al in je kleerkast hangt. Daarover gaan de eerste hoofdstukken, inclusief tips om kleren te repareren of op te smukken als je ze stukgemaakt hebt of erop uitgekeken bent. “Enkel op die manier is het mogelijk om voor de volle honderd procent duurzaam te zijn.”

Lees het volledige artikel via OneWorld: https://www.oneworld.nl/lezen/lifestyle/fair-fashion/welke-kledingmerken-zijn-echt-ethisch-verantwoord/

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.