H&M schoffeert zijn trouwste doelpubliek. Dat kan hen zuur opbreken

Steeds meer jongeren trekken aan de alarmbel. Hun protesten zijn duidelijk. Dit consumptiepatroon is niet leefbaar voor onze planeet. Dankjewel, H&M, om zo in je eigen voet te schieten deze week.

Dit is het einde van mijn haat-liefde-verhouding met H&M.

Ik heb de Zweedse modegigant lange tijd bestempeld als de beste van de slechtste. Die tijden zijn voorbij.

Al hun consciëntieuze collecties, recyclage-initiatieven en voorliefde voor biokatoen ten spijt, slagen ze er niet in om in te zien waar de echte fout zit in het systeem. Die zit niet enkel bij de stoffen waar onze kleren van gemaakt worden. Wel bij het afschuwelijke tempo waarop telkens nieuwe garderobes geproduceerd moeten worden met die stoffen.

Fast fashion, zo heet hun businessmodel. Een model dat ijvert naar oeverloze kledingconsumptie, schaamteloos copycatgedrag (waar onder andere Murielle Scherre eerder slachtoffer van werd) en een inhaalbeweging om trends te creëren, er achterna te lopen en doelbewust een trend af te breken om een nieuwe in de markt te kunnen zetten.

Makkelijke slachtoffers

Een iets wil ik H&M wel aangeven. Ze hebben het eindelijk tenminste toegegeven. Deze week waarschuwde CEO Karl-Johan Persson klimaatboegbeeld Greta Thunberg om consumenten een schuldgevoel aan te praten. Consuminderen is volgens hem niet aan de orde. ‘Dat zal vreselijke sociale gevolgen hebben. We moeten blijven jobs bijmaken!’

Wat wil Persson bereiken, door klimaatjongeren te culpabiliseren? Met deze boodschap schoffeert hij juist zijn trouwste doelpubliek. Dat kan H&M zuur opbreken.

Grote merken zien tieners als makkelijke slachtoffers voor trendbreuken, de ideale afnemers van hebbedingen allerlei. Blinkt het? Dan hangt het maar beter in je kast. En daar blijft het vaak hangen. Negen op de tien kledingstukken blijft een jaar lang onaangeroerd in onze kleerkast, zo blijkt uit onderzoek van een Duits verhuisbedrijf.

Steeds meer consumenten, waaronder steeds meer jonge mensen, trekken aan de alarmbel. Hun protesten zijn luid en duidelijk. Dit consumptiepatroon is niet leefbaar voor onze planeet.

Dankjewel dus, H&M. Om zo in je eigen voet te schieten deze week.

Mijn haat-liefde-verhouding is voorbij. Leve het bewustzijn.

Meer weten? Kom naar de Fair Fashion Talk tijdens Festival van de Gelijkheid op 29 november. Die staat in teken van greenwashing.

Dit opiniestuk verscheen ook via Charlie Magazine.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *