Zalando wil klimaatneutraal leveren, geen wegwerpplastic meer gebruiken en enkel nog verantwoorde merken verkopen. Bol.com draait op zonne- en windenergie en wil geen vervuilende pakjes meer versturen. Maar de vraag blijft of e-commerce als concept wel duurzaam kan zijn, met zijn leveringen aan huis en gratis terugzending.
De e-commercereus Zalando heeft onlangs onderzocht in hoeverre onlineshoppers kiezen voor duurzaamheid en waarom ze dat doen. Hoewel het aantal klanten dat duurzame items koopt verdubbeld is sinds begin 2020, doen ze dat eerder uit schuldbesef (70%) dan omdat ze het leuk vinden (44%). Duurzaam en hip blijken voor veel klanten nog altijd geen synoniemen te zijn. Toch doen webshops grote stappen vooruit op het gebied van duurzaamheid.
In hoeverre zijn die pogingen oprecht? Waarin zijn e-tailers koploper en waar schieten ze tekort? Dat zocht ik uit voor Trends. https://trends.knack.be/economie/bedrijven/kunnen-zalando-en-bol-com-duurzaam-zijn-vroeg-of-laat-zullen-retours-niet-meer-gratis-zijn/article-longread-1750093.html