Stoppen met plastic: veel bedrijven beloven het, nog meer bedrijven vermijden het. Surfrider Foundation Europe brengt in kaart welke strategieën ze toepassen om plastics te blijven gebruiken.
In het rapport Plastic Forever onderzoekt de ngo Surfrider Foundation Europe waarom bedrijven terughoudend zijn om plastic te bannen en welke strategieën ze toepassen om dat te vergoelijken. “Te veel bedrijven houden vast aan de status quo en weigeren om te ‘deplasticificeren’”, klinkt het.
Uit de communicatiestrategieën van multinationals leidt Surfrider af dat bedrijven de verantwoordelijkheid om plastic te verminderen van zich afschuiven. Dat noemen ze de eerste vermijdingsstrategie die bedrijven gebruiken. Multinationals benadrukken de rol van enerzijds burgers die minder plastic zouden moeten kopen en anderzijds het beleid die de plasticproductie en verkoop aan banden kan leggen. “Zo minimaliseren ze hun eigen impact.” Concreet wijst Surfrider hiervoor Nestlé met de vinger.
In diezelfde lijn stelt Surfrider dat kledingbedrijven zoals Adidas en IKKS consumenten voorhouden dat ze “het milieu kunnen redden” en dat hun producten daartoe bijdragen. Consumenten een dergelijk rad voor de ogen draaien, is een tweede vermijdingsstrategie en kan gezien worden als greenwashing. “Het is namelijk helemaal niet bewezen dat hun producten een positieve impact zouden hebben op de oceaan of ons leefmilieu”, klinkt het. Eerder bleek dat zowat de helft van de groene claims die Europese bedrijven maken vaag of onjuist is en maakte de Europese Commissie bekend dat ze de strijd aangaat met greenwashing.
Al te vaak hangen bedrijven een rookgordijn op – Surfrider noemt het een soort Instagramfilter – om slechte prestaties op milieuvlak te verdoezelen. Dit is volgens de ngo het geval bij Unilever. Die multinational zou gebruik maken van onduidelijke berekeningen om rapporten te schrijven over aspecten die hen beter uitkomen.
Lees het volledige artikel voor IPS: https://www.ipsnews.be/artikel/zo-praten-bedrijven-hun-plasticverbruik-goed
Foto © Sarah Van Looy voor Charlie Magazine