Weekday, Samsøe Samsøe, Levi’s: de voorbije maanden komt het ene na het andere modemerk met ecologische denim op de proppen. Begrijp jij als consument nog welke jeans het groenst kleurt, vraagt Stéphanie Verzelen van Nina zich af. Dus vroeg ze Tom Duhoux (HNST) en mij om raad.
Het is een goed punt dat steeds meer merken groenere kleding ontwikkelen, vindt Sarah Vandoorne. Al vijf jaar specialiseert ze zich als journaliste in fair fashion en ze merkt dat zowel bedrijven als consumenten beginnen te begrijpen dat we het beter moeten doen. “Het is geen trend meer, of dat hoop ik toch. Eerder een tendens. Een evolutie die niet meer tegen te houden is.”
Dat er zo veel pijnpunten en oplossingen zijn – de een beter dan de ander – maakt het ons, consumenten, natuurlijk niet makkelijk. Daar komt nog bij dat niet alle merken die voor groene denim kiezen, verder zo milieubewust zijn. Vandoorne: “Heel vaak nog voeren merken gewoon ‘quick wins’ door vanuit een marketingstandpunt. Zo kunnen ze communiceren naar de consument dat ze ermee bezig zijn, terwijl hun basismodel hetzelfde blijft.”
Lees het volledige artikel via HLN: https://www.hln.be/style/ecologische-denim-is-overal-maar-hoe-groen-is-het-echt-jeans-is-pas-duurzaam-als-het-niet-meer-geproduceerd-wordt~a8ec5f38/
Dit artikel werd ook geplaatst op de website van De Morgen: https://www.demorgen.be/beter-leven/hoe-groen-is-ecologische-denim-echt~b8ec5f38/
Foto: Ben Berwers via Unsplash
© Het Laatste Nieuws/NINA