Een op de vijf Vlamingen vindt van zichzelf dat ze miskopen doen in de solden. Vrouwen laten zich sneller verleiden door impulsaankopen dan mannen: bijna een op de drie vrouwen kocht tijdens de solden iets wat ze achteraf gezien beter hadden laten hangen.
Uit een online bevraging van onderzoeksbureau iVOX bij ruim 1100 Vlamingen blijkt dat ruim drie kwart van de ondervraagden (76,5%) het liefst nieuwe kleding koopt tijdens de soldenperiode.
Of dat een goed idee is, is maar de vraag. ‘Het onderzoek toont ook aan dat we ons in deze periode vaak laten overhalen tot een ongelukkige aankoop’, zegt Rozanne Kempynck, communicatiemedewerker bij De Kringwinkel, dat samen met 2dehands het onderzoek liet uitvoeren door iVOX.
Bijna 1 op de 3 vrouwen (30,4%) kocht tijdens de solden iets wat ze achteraf gezien beter hadden laten hangen. Mannen laten zich daarbij veel minder vangen (13,5%).
In een persbericht lijst Kempynck op waarom consumenten zich laten verleiden tot miskopen:
- Het ging om een ‘impulsaankoop’, omdat het kledingstuk zo goedkoop was (77,4%)
- Ik heb de kleding niet gepast en nadien bleek het niet de juiste maat voor mij (20,4%)
- Dat kledingstuk bleek achteraf toch te extravagant en ik durf het daarom niet aantrekken (18,7%)
- Mijn maat was er niet meer en daarom nam ik het kledingstuk in een kleinere maat (18,5%)
- Mijn maat was er niet meer en daarom nam ik het kledingstuk in een grotere maat (16,2%)
- De kleur van het kledingstuk stond me niet aan (8,7%)
Tijdens de soldenmaanden krijgen De Kringwinkel en 2dehands veel “nieuwe” kleding binnen. Het gebeurt zelfs dat de prijskaartjes er nog aan hangen. ‘Hoewel De Kringwinkel deze aankopen natuurlijk graag een nieuw leven geeft, willen we consumenten toch aanraden twee keer na te denken alvorens een miskoop te doen.’
‘De prijs van kleding is hoofdzakelijk gebaseerd op wat de consument bereid is om te betalen, in plaats van wat het echt kost om een product te maken.’ Dat zegt Margreet Vrieling, adjunctdirecteur van Fair Wear Foundation, in SHOPDOWN, het e-book over de impact van COVID-19 op de textielindustrie. Het eerste hoofdstuk focust zich op retail. Download het e-book hier.