Merken bevragen werkt. Het toont alleszins aan dat merken moéten bezig zijn met duurzaamheid. Elke vraag die we stellen, sijpelt door. Als we met z’n allen blijven vragen stellen, moeten merken wel communiceren. Tijdens Fashion Revolution Week vroeg ik aan Decathlon waar mijn nieuwe jas vandaan komt. Dit is hun antwoord.
Mijn eigen #fashionrevolutionweek post op Instagram was gericht aan Decathlon, mijn (op een na*) enige aankoop dit jaar en mijn eerste* aankoop sinds januari 2019.
It’s #fashionrevolutionweek! This year, we’re not only asking #whomademyclothes, but also: #whatsinmyclothes? So I’m looking at you, Decathlon, as my only purchase in almost a year was in your store*.
I am currently on a trip around South America (very bad timing but oh well) and I needed some gear to survive the Patagonian summer (and now, due to COVID-19, also the Patagonian winter). And I found it.
I love my new jacket. The colour is great, the fit is great, the pockets are so so so great. But has the way it’s been produced also been great for the Vietnamese workers? Tell me, Decathlon, #whomademyclothes? And about #whatsinmyclothes … This jacket is made from plastics. It’s made from polyester, polyurethane and polyamide. So what is the effect of all this planet on our ecosystem? And how do you, as a brand, own up to that?
As I consumer, I will take my own responsibility, and love and wear this jacket for as long as I can. I even wear the inside of my jacket, a fleece jumper (100% polyester so also 100% plastic), on a daily basis now it’s getting colder. Even though it currently has some tooth paste on it and all laundromats are closed due to the pandemic. Even if the stain will persevere, I will love and wear it either way.
Because that is what ethical consumerism is all about. Usually I don’t buy at stores such as yours. This time I did. And I hope to make it last. Will you?
Will you make things last for your workers? Will you make things last for our environment?
* Full disclosure: ik heb nadien in Chili bij een supersympathieke verkoopster in haar mini-artesanaal winkeltje nog een superwarme, fluffy, prachtige poncho gekocht die ik gebruik als dekentje op reis. Dus in principe is het mijn enige aankoop in een keten. En dat was al veel langer dan een jaar geleden.
Dit is het algemene, maar uitgebreide antwoord van Decathlon:
1. Werkomstandigheden in Vietnam.
Voor de werkomstandigheden heb ik de vraag opengetrokken naar alle productielanden van Decathlon omdat we hierin een zelfde visie hanteren. Voor alle partners waarmee we werken rond productie hebben we een gedragscode waarin volgende rubrieken worden besproken.
- Mensenrechten: leefbaar loon, kinderarbeid, dwangarbeid, vrijheid, discriminatie, enz.
- Gezondheid en veiligheid: preventie van chemische gevaren, brandveiligheid, werkomgeving, gebouwveiligheid, veiligheid op de werkplek, en indien voorzien huisvesting en vervoer van mensen enz.
- Respect voor het milieu: voorkomen van directe vervuiling (water, lucht, bodem) rond onze productielocaties.
- Corruptie: we hanteren een nultolerantie met betrekking tot corruptie en beïnvloeding van medewerkers.
In deze context is het onze verantwoordelijkheid om dankzij onze teams en externe auditeurs ter plaatse ervoor te zorgen dat er regelmatige audits gebeuren waarin de arbeidsomstandigheden worden geanalyseerd en geplaatst tegenover de voorschriften en vereisten van onze Gedragscode. Onze doelstelling voor 2026 is dat 90% van onze partners A,B of C rating hebben op vlak van HRP (Human responsibility in production). In 2018 hadden we 86% van de partners dat A,B of C scoorde op HRP.
Meer informatie hierover is terug te vinden vanaf pagina 65 in DEFP.
Het respect voor milieu in productie gebeurd via een ENV audit die andere criteria bevatten dan de HRP audit. Meer info hierover is terug te vinden van pagina 77 DEFP.
2. Ontwerp van producten en materiaalkeuze
Om onze impact op het milieu drastisch te veranderen moeten we starten bij de basis van een product en dit is de ontwerpfase. Tijdens deze fase maken we belangrijke keuzes rond materiaal, duurzaamheid van een product, aanbrengen van kleuren, etc.. We beseffen dat hierin moet geïnvesteerd worden om al onze ontwerpers en ingenieurs bij te scholen om tegen 2021 enkel nog Ecodesign producten op de markt te brengen waarbij we de volledige milieu impact van het product kennen en rekening houden dat het product zo lang als mogelijk moet kunnen meegaan. Dit is een hele uitdaging gezien het enorme gamma producten in verschillende sporten. Dit gaat dus niet enkel over textiel maar wordt op alle producten toegepast.
Sinds kort kan je op de Decathlon website selecteren op Ecodesign zodat je enkel deze artikelen ziet. https://www.decathlon.be/nl/browse/c0-ecodesign/_/N-1ky4bf
3. Acties rond klimaat en milieu
We zijn ons zeer bewust van de grote impact die wij hebben op vlak van klimaat. Daarom hebben we vorig jaar onze klimaatdoelstellingen laten valideren door SBT die instaan voor de opvolging van het klimaatakkoord in Parijs. Hieronder kan je de 6 acties terugvinden waarop onze focus zal liggen de komende jaren zodat we de klimaatdoelstelling halen.
Daarnaast willen we zoals beschreven in het transitieplan echt gaan werken op een circulaire economie waarbij we producten willen blijven gebruiken door ze te herstellen, 2de hands te verkopen, uitlenen en in een laatste fase te zorgen dat ze gerecycleerd worden om te gebruiken als nieuwe grondstof om nieuwe producten te maken. Dit is iets wat we zo lokaal mogelijk willen doen om de impact en het circulaire model optimaal te laten werken. Dus hiervoor kan je best terecht bij je lokale Decathlon winkel of via de online diensten van het land. Vandaag zijn er al enkele projecten gestart zoals de tweedehands verkoop (https://tweedehands.decathlon.be/) maar nog niet alle diensten binnen het circulaire model zijn aanwezig. We werken hier volop aan verder om dit in de toekomst uit te breiden om circulair denken centraal te plaatsen.
Dit was mijn antwoord daarop:
Bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Het blijft wat algemeen, uiteraard, want jullie kunnen doorheen de keten van aannemers en onderaannemers vermoedelijk onmogelijk weten welke arbeiders betrokken zijn bij het maken van de kledij.
Maar opnieuw: het is uitgebreid en het toont dat Decathlon bezig is met dit onderwerp en begint beloftes (voor 2021, voor 2026) te maken. Dat is voor mij een nieuw gegeven, want in eerdere surveys (Good on you, Schone Kleren Campagne) kwam de winkel er niet te best uit.
Doe zeker verder, want mij lijken dit de allereerste stappen.
Dankjewel om te antwoorden op de #whomademyclothes-vraag tijdens deze cruciale week voor arbeidsrechten.
Nog een bijkomende vraag: heeft Decathlon, net zoals C&A, zijn orders geannuleerd in tijden van Corona?
Decathlon geeft meer duiding
Daarop volgde een dialoog via email, intussen met een derde collega die zich over mijn vragen buigt. Opnieuw in zeer uitgebreide mails, die ik hier niet allemaal ga kopiëren, want deze blog zou vast erg saai worden.
Opvallende antwoorden waren onder andere dat Decathlon ‘langdurige partnerships aangaat met fabrieken. Zelfs bij negatieve interne audits. Dit is de enige manier om de ‘controle’ over lokale omstandigheden te behouden.‘ Ze schreven erbij dat ze hoopten dat mij dit niet zou choqueren. Integendeel. Een negatieve audit betekent niet dat je je zomaar meteen moet wegtrekken, maar dat je iets kan veranderen (hopelijk toch) door er te blijven en te bekijken waar het beter kan.
In het antwoord ging het ook vaak over transparantie. Daarop zei Decathlon dat geen enkel bedrijf zijn volledige productieketen (grondstoffen, fabrieken, arbeiders) gedetailleerd in kaart brengen. Zelfs niet de bedrijven die dat claimen. Dat is jammer genoeg eigen aan het systeem.
Je begrijpt nu meteen ook waarom we niet actief communiceren over onze ‘corporate responsibility’, gaat het merk verder (ze willen focussen op hun eigen projecten, niet op marketing). Onze productiesites zijn omwille van bovenstaande inderdaad niet op elk moment 100% ok. Jammer genoeg zorgt 100% transparantie hierover voor negatieve ipv positieve perceptie (zie bv de ‘referentiesites’).
Met de ‘referentiesites’ bedoelt Decathlon de scores van Good On You en Schone Kleren Campagne die ik aanhaalde. Die berichten inderdaad niet positief over het merk. Aan het begin van hun repliek leek Decathlon niet erg gediend dat ik die cijfers erbij haalde. Het lijkt me nochtans logisch, als kritische consument, dat ik daarnaar op zoek ga?
Los van de positieve of negatieve oude referenties is het jammer dat transparantie, naar buiten brengen van productiesites, om gelijk welke reden niet hoger op de agenda staat. Dat is en blijft de eerste stap naar meer controle op je toeleveringsketen.
Dus mailde ik terug dat ik begrijp dat het als bedrijf eng is om te moeten toegeven dat niet alles picobello in orde is. Maar het alternatief is een pak erger: als je geen transparantie hebt, is het nog makkelijker om doorheen de keten op onderaannemingen te stuiten waar je geen weet van hebt. Het is ook moeilijker om geloofwaardig over te komen bij klanten. En tot slot is het ook moeilijker om geloofwaardig over te komen bij ngo’s (en bij journalisten), die net als maatschappelijke functie hebben om problemen in de keten aan te kaarten.
Informeren en debatteren
Daarop volgden nog enkele mailtjes, met onder andere de verduidelijking dat het doel was te informeren eerder dan te debatteren. Dat laat trouwens uitschijnen dat we er andere meningen op na houden terwijl ik het gevoel heb op dezelfde lijn te zitten!
We zitten inderdaad op dezelfde lijn dat duurzaamheid belangrijk is en steeds belangrijker wordt. En dat ik aangenaam verrast ben dat er meer gebeurt bij Decathlon dan ik verwacht had.
Toch heeft het bedrijf, zoals élk bedrijf, nog een lange weg te gaan. Zoals de onderzoekers Kate Fletcher en Mathilda Tham zeggen in hun Earth Logic Fashion Action Research Plan: elke bewering dat een bedrijf kan verduurzamen terwijl het verder wil groeien, met slechts enkele aanpassingen die niet ver afwijken van hun business as usual, leidt af van een nodige, radicalere shift. Volgens de academici moeten we weg van de norm dat bedrijven non-stop moeten groeien, profijt maken en overconsumptie aanzwengelen, op weg naar de norm dat de aarde eerst komt en we de hele waardeketen dus moeten herdenken.
Maar dat is voer voor een volgende (boeken)blog.
Oh, en over bestellingen in tijden van corona zei Decathlon dit:
- Net zoals alle bedrijven hebben we beslissingen moeten nemen om deze periode te kunnen overleven. Daardoor kunnen we garanderen dat lokale productie arbeiders ook de volgende jaren hun job blijven behouden. Maar we hebben dit gedaan in overleg met de productie sites:
- niet alle bestellingen werden geannuleerd
- voor een deel van de geannuleerde bestellingen hebben we toch betaald, zodat ook onze lokale partners deze periode zonder kleerscheuren kunnen doorkomen.
Hebben jullie nog bijkomende vragen? Opmerkingen of bedenkingen bij het antwoord van Decathlon?
Deze blog maakt deel uit van een dossier over duurzaam shoppen in tijden van Corona en de impact van COVID-19 op de volledige textielketen. Lees ook mijn stukken voor MO*, Knack Weekend en One World. Lees ook mijn blog over Fashion Revolution Week.