Swipen en matchen: de digitale garderobe haalt alles uit je kleerkast

Na de kleerkast kwam de dressing, en nu is er ook de digitale garderobe. Tienduizenden landgenoten gingen overstag. “Zo’n app doet me beseffen dat ik al meer dan genoeg kleren heb.”

Een maand lang bijhouden welke outfit je draagt? Die uitdaging wilde Ilke Goddemaer (33) begin dit jaar maar al te graag aangaan. “Ik had het via Instagram zien passeren en werd meteen enthousiast. Het was net kerstvakantie en ik was thuis, dus waarom niet?”

De oproep kwam van COSH!, een onlineplatform dat consumenten helpt om duurzamere keuzes te maken, en dat in november een applicatie lanceerde om digitaal je kleerkast bij te houden.

Niet alleen je outfit of the day kun je erin kwijt, ook toont de app je kleurencombinaties waar je misschien zelf nog niet aan dacht. Zo moedigt hij je aan om kledingstukken die al even op het schap liggen een nieuwe kans te geven. Je kunt bovendien op een kalender bijhouden wat je wanneer draagt.

“Mijn vriend noemt mij een levend reclamebord voor de app”, vertelt Goddemaer, die hem na januari bleef gebruiken. “’s Ochtends heb ik vaak het gevoel dat ik niet weet wat aan te doen. Mijn kleerkast zit nochtans vol! Op dagen dat ik tijd heb, denk ik na over bepaalde combinaties. Zo kan ik snel beslissen op dagen waarop het snel moet gaan.”

Goddemaer werkte in het verleden voor Oxfam en is erg begaan met mode en duurzaamheid. “Maar soms word ik wat moedeloos en laat ik me toch verleiden om een stuk te kopen in de solden. Dan ben ik boos op mezelf”, legt ze uit.

“Door de app zie ik in dat ik meer dan genoeg kleren heb. Sommige heb ik dit jaar nog niet gedragen, bepaalde combinaties heb ik niet eerder gemaakt. De grootste meerwaarde, vind ik, is dat het mijn voornemen om duurzaam te leven een boost gegeven heeft.”

In enkele maanden tijd hangen er al 28.914 kledingstukken – accessoires inbegrepen – in de COSH!-kleerkasten. Ruim vijfduizend gebruikers (71 procent uit ons land) hebben hun weg naar de app gevonden, waarbij 40 procent hem wekelijks gebruikt en 15 procent zelfs dagelijks.

Daarin staat het platform niet alleen. De Britse app Whering heet je welkom in een community van maar liefst 4 miljoen digitale kleerkasten. De Zuid-Koreaanse ondernemer Kijun Yun mailt dat zijn app Acloset inmiddels al 5 miljoen keer gedownload werd. Zo’n 1 procent daarvan, goed dus voor 50.000 gebruikers, zou uit ons land komen.

Acloset mikt op een jong publiek, de COSH!-app bereikt vooral millennials. Logisch, vindt onderzoeker Veerle Spaepen (Thomas More). “Jongeren zijn nog volop aan het experimenteren met hun kledingstijl. Na je dertigste vind je vaak meer rust in je kleerkast. Je lichaam verandert minder, soms passen kleren die je vijf of tien jaar geleden kocht nog altijd. Als gevolg daarvan raakt je kleerkast steeds meer gevuld en verlies je soms het overzicht. Tegen de tijd dat je 40 bent zit die kast overvol, wat heel frustrerend kan zijn.”

Frustratie bij een overvolle kleerkast voelt Cher Horowitz in de film Clueless uit 1995 alvast niet. Het iconische personage van Alicia Silverstone houdt in haar eigen digitale kleerkast bij wat ze allemaal in huis heeft. “Onze app is daarop geïnspireerd”, geven de makers van Whering toe op hun website. Een groot uitgevallen beeldbuis heb je daar niet meer voor nodig, klinkt het promopraatje. “Door middel van de app past hij gewoon in je handpalm.”

Deze ninetiesreferentie niet te na gesproken noemt modefilosoof Aurélie Van de Peer (KU Leuven) de digitale kleerkast een kind van zijn tijd. “We hebben graag controle over wat doen. Dat helpt ons kalmeren.”

Lees het volledige artikel voor De Morgen: https://www.demorgen.be/beter-leven/swipen-en-matchen-hoe-de-digitale-garderobe-alles-uit-je-kleerkast-haalt~b187654e/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *