Privacy en e-commerce: de datastrategie van Zalando en co

Zalando en Amazon verkopen geen boeken en schoenen, maar data. Ubereats neemt niet enkel je bestelling, maar ook je persoonsgegevens in ontvangst. E-commerce- en privacy-experts stellen zich steeds meer vragen bij businessmodellen die op data steunen, al zijn er ook voordelen.

“Privacy is dood. Mark Zuckerberg heeft met zijn Facebook de wereld overgenomen. Google houdt al onze zoekopdrachten nauwgezet bij. Zalando verkoopt niet alleen schoenen, maar zamelt vooral veel data in.” Zo start privacy-activist Matthias Dobbelaere-Welvaert zijn boek Ik weet wie je bent en wat je doet. Vrijwel meteen gevolgd door: “Einde van dit boek, dan maar?” Zo snel geeft de auteur niet op.

En deze auteur evenmin. Een gesprek met e-commerce-expert Cis Scherpereel uit 2017 (!!!) was de aanleiding voor dit stuk. Zes jaar in the making. Zes jaar bronnen zoeken en interviews doorspeuren.

In zijn boek The Offer You Can’t Refuse stelt marketingprofessor Steven van Belleghem bijvoorbeeld dat een “handvol bedrijven gebruik kunnen maken van een zee aan consumentendata, om onwaarschijnlijk veel geld te verdienen”. Hij prijst de toegenomen klantbeleving, maar benadrukt ook de oneerlijke concurrentie voor kleinere spelers en de “digital dark side”. “De prijs die de maatschappij betaalt, is een manipulatie van onze manier van denken en leven door algoritmes.”

Lees het volledige artikel voor Trends: https://trends.knack.be/nieuws/inspiratie/privacy-is-dood-welkom-in-de-wereld-van-het-toezichtskapitalisme/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *