Circulariteit is meer dan winkeltje spelen

Zowel Vinted als de klassieke textielinzameling via containers mogen voor haar op de schop. Op termijn, gelooft ze, zullen we statiegeld betalen op ons textiel. Met haar start-up okret wil Sara Kovic de kledingindustrie werkelijk circulair maken. “Ik wil niet praten, maar dóén.”

“Ik wil niet voor eeuwig winkeltje spelen.” Om een krasse uitspraak zit Sara Kovic niet verlegen. Haar recommerceplatform okret richtte ze een jaar geleden op, sinds deze lente draait het op volle toeren. De Duror Fashion Group, bij het grote publiek vooral bekend van Terre Bleue, is haar eerste grote klant. Voor hen startte ze een terugnamesysteem in winkels. De ingezamelde stuks laat ze uitsorteren in drie stromen: goede staat betekent opnieuw verkopen, licht beschadigde stuks worden gerepareerd en zwaar beschadigde stuks dienen opnieuw als grondstof en vormen zo de basis van nieuwe circulaire creaties.

In de mode-industrie is circulariteit stilaan een heus modewoord geworden. Zo goed als elk kledingbedrijf bekijkt momenteel wat de mogelijkheden zijn van omgekeerde logistiek. Eerder getuigden West-Vlaamse ondernemers Rudi en Emile Maes in Trends over de terugnameacties van hun kinderkledingmerk Filou & Friends. Tegelijk gaven ze ook grif toe dat het “veel tijd en energie kost om nieuwe circulaire businessmodellen uit te testen”.

“Het lijkt me dan ook niet nuttig of zinvol dat elk modemerk dat op zichzelf moet ontwikkelen”, stelt Kovic. Ze omschrijft okret als een “one-stop-shop” voor circulaire mode, waar elk merk – van familiebedrijven die al decennialang bestaan tot duurzame pioniers – de vruchten van kan plukken. “In plaats van elk apart op een eilandje te blijven zitten, breng ik kennis samen.”

Okret gaat verder dan winkeltje spelen, benadrukt Kovic telkenmale. Het doel van de start-up is om data te verzamelen over ontwerpen en consumptiegedrag. Dat doet ze met drie werknemers en een IT-team dat vanuit Servië het platform aanstuurt en lessen probeert te trekken uit de teruggestuurde items.

Zo wil ze van binnenuit de mode-industrie op zijn kop zetten. “Want als we te weten komen hoe lang een consument een kledingstuk draagt, of ze het gerepareerd hebben, wat er juist mis is met het ontwerp … dan kunnen we het ontwerp, de kwaliteit en de levensduur van kleding verlengen en verbeteren.”

Ook de consument zelf zamelt tweedehands textiel in: de resalemarkt is populairder dan ooit en via Vinted kopen en herverkopen we kleding alsof het niks is. Kovic vindt echter dat iederéén beter afstapt van winkeltje spelen. “Leuk dat we onze kleren opnieuw verkopen via Vinted, maar daarmee verzamelen we geen data in. Dan gaat de info over het product gewoon verloren.”

Lees het volledige artikel in Trends: https://trends.knack.be/magazine/kleding-leasen-en-inruilen-voor-statiegeld-wordt-het-nieuwe-normaal/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *