Verander de wereld, niet alleen je garderobe. Dat is de boodschap van de Britse journaliste Tansy Hoskins, die een boek schreef over de staat van de schoenenindustrie. Spoiler alert: onze sneakers, pumps en pantoffels zijn nefast voor mens, dier én milieu.
Tussen de kostuums en de filmposters lopen we warm voor een interview met Tansy Hoskins, een Britse journaliste die onderzoek doet naar de textielindustrie. Haar laatste boek verscheen aan de vooravond van de coronacrisis en heet Foot Work: What your shoes tell you about globalisation.
Een groot deel daarvan heeft ze neergepend bij Sands Films, een filmstudio in Rotherhithe, in Zuid-Londen. Ter gelegenheid van ons gesprek mogen wij die ongewone coworkingspace bezoeken en bewonderen.
Een enthousiaste vrijwilliger loodst ons langs het filmarchief. Neale Browne, zo heet hij, kent Tansy wel, maar aan haar boek heeft hij zich nog niet gewaagd. ‘Geef mij maar bewegend beeld.’
Browne neemt ons mee naar de cinemazaal waar we later ons gesprek zullen opnemen. Vooral in het kostuumatelier halen we ons hart op. Hoskins kiest een Victoriaans balkleed uit en legt uit dat, als ze ooit zou trouwen, het bij voorkeur in dat gewaad zou zijn.
‘Al is het wel een beetje koloniaal’, vreest ze. Waarop we allebei neuriën en ietwat vals beginnen te zingen op de tonen van het onofficiële volkslied Rule Britannia!
Het woord ‘koloniaal’ zal meermaals vallen in de filmstudio. Hoskins studeerde Internationale Betrekkingen aan de London School of Economics. In haar eerste boek, Stitched Up: The anticapitalist book of fashion (dat later dit jaar een update krijgt), uit 2014, geeft ze aan kleding een politieke dimensie.
‘Multinationals beslissen zeer bewust waar ze willen produceren’, vertelt ze zodra we ons hebben neergeploft in de cinemazaal. ‘Daarvoor maken ze gebruik van koloniale handelsroutes, routes die mijn land ooit begonnen is. Waarom produceren Britse bedrijven juist in Bangladesh, Pakistan en India? Handel moeten we zien binnen een brede politieke context.’
In haar tweede boek, Foot Work, bouwt ze verder op deze thematiek. Ditmaal heeft ze het over schoenen. ‘Als we een momentopname maken van de schoenenindustrie vandaag, dan loopt die minstens tien jaar achter op de rest van de mode-industrie’, meent ze.
‘We hebben het vaak over Rana Plaza (een fabriekscomplex dat negen jaar geleden instortte in Bangladesh, red.) en denken na over kleding. Dan stoppen we bij onze enkels en vergeten we verder te praten over wat er aan onze voeten zit.’
‘Maar we kunnen niet wachten op een ramp in de schoenenindustrie om er aandacht aan te besteden. In 2019 maakten we 66,6 miljoen paar schoenen per dag. Dat komt neer op meer dan 24 miljard paar in een jaar, wat echt geschift is.’
Foto’s en video: Sarah Van Looy