Op het Fair Fashion Fest staat innovatie in de textielsector centraal. Maar hoe kun je iets veranderen in zo’n kluwen van een sector? En kunnen innovatieve ondernemers effectief ook de wereld veranderen? De slotpleidooien van Murielle Scherre (La Fille d’O), Tom Duhoux (HNST) en Sophie Devolder (Happy Kiddo).
Kunnen duurzame ondernemers de wereld veranderen?
Murielle Scherre: ‘Zeg ja, zeg ja!’
Tom Duhoux: ‘Uiteraard hoop ik dat. Ik denk dat de impact van textiel op de wereld niet onderschat kan worden. Ondernemers die daar iets aan willen doen, die de negatieve impact willen wegnemen, die kunnen de wereld een stuk schoner maken. Het is een grote hefboom om dingen te veranderen.’
Murielle Scherre: ‘Mode is de tweede meest vervuilende industrie. Iedereen draagt ook elke dag kleren. Iedere keer dat je beslist om iets te kopen, is het alsof je in een stemhokje staat en kiest voor welke partij je stemt. Iedereen zal wel zeggen, nee, ik zal nooit rechts stemmen. Maar als je kleren kiest om te kopen en te dragen, geef je met je geld middelen en een soort goedkeuring aan die merken, aan bedrijven die op die manier handelen.’
‘Soms krijg je daardoor een beklemmend gevoel. Oh nee, ik ben een kleine consument, wat kan ik veranderen. Zelfs als merk heb je dat gevoel. Zelfs als overheid. Stiekem de koning, in zijn bedje, heeft ook dat gevoel.’
‘Iedere keer dat je kleine keuzes maakt – waar koop je je kleren, waar koop je je meubels, hoe koop je die en hoe gebruik je die – geef je je geld en je stem aan iemand. Als jij ervoor kiest om geld te geven aan iemand die misbruik maakt van andere mensen, dan is dat je volste recht om dat te doen. Maar daarna moet je niet komen wenen, dat alles naar de verdoemenis gaat. Je moet gewoon die verantwoordelijkheid opnemen, niet wachten tot iemand in jouw plaats dat zal komen beslissen. Dan zou je beter bij de koning in zijn bedje gaan liggen.’
Sophie Devolder: ‘Dat is heel herkenbaar. We zeggen wel, we dragen kledij, we doen dat elke dag. Maar tegelijk besef je dat zo weinig mensen, en ik tot voor kort ook, zich vragen stellen bij de kledij die we ’s ochtends aantrekken en de prijs daarvan. Dat besef, dat niemand daar van wakker ligt, was voor mij de motivator om met dit te beginnen.’
‘Happy Kiddo is voor mij een dienst, een manier om die awareness naar boven te krijgen. Om daarover te communiceren en om een positief alternatief te geven. Kunnen wij op die manier de wereld veranderen? Voor een stuk wel.’
Foto’s © Annelies Belderbos/Gloednieuwe mama