De kostprijs van je kleding vertelt je niks over de kwaliteit. Meer betalen betekent dus niet dat je je kleren daadwerkelijk langer zal kunnen dragen. Dat blijkt uit het doctoraat van duurzaamheidsonderzoeker Kate Morris, mede gefinancierd door (jawel) Primark.
In een laboratorium aan de School of Design van de universiteit van Leeds heeft Kate Morris een “hele resem” kleren van verschillende kledingmerken die aan hoge of juist lage prijzen te koop zijn in de grote winkelstraten onder de loep genomen.
Dit zijn enkele van de bevindingen:
- Women’s t-shirts priced under £10 outperformed one retailing at around £40.
- Women’s hoodies priced between £11—£20 were ranked higher on the durability scale than those priced at just under £50 and around £100.
- Only negligible differences in durability were found for a pair of women’s jeans priced at around £15 compared to a pair retailing at more than ten times the price.
- A men’s t-shirt costing under £5 was ranked as the second most durable out of 17 items tested, outperforming one at ten times the price.
- Of the garments tested, only menswear hoodies showed consistently higher performance than the lower priced.
Eerder in mijn boek Kleerkastvasten schreef ik dat ook luxemerken steeds meer gebruik blijken te maken van minder kwalitatieve stoffen. Om dat te staven verwees ik onder meer naar een artikel in De Correspondent, waarbij onderzoek van projectontwikkelaar Behnoosh Ghaani Farashahi geciteerd wordt. Zij vergeleek jeansbroeken in verschillende prijssegmenten. De goedkoopste broek was sterker en kleurvaster dan de duurste.
Belangrijke bedeking is echter het volgende: het onderzoek van Morris is gefinancierd door Hubbub, een Britse milieuorganisatie, maar ook deels door de bekende kledinggigant Primark.
(En de cynicus in mij maakt natuurlijk deze bedenking: dit resultaat komt Primark hélemaal niet slecht uit.)
Link naar een persbericht over het onderzoek: https://phys.org/news/2023-07-price.amp