Ondernemers van bij ons aansprakelijk stellen voor milieu- en mensenrechtenschendingen verderop in hun toeleveringsketen. Dat beoogt de nakende Europese zorgplichtwetgeving, waarover vandaag gestemd wordt in het Europees parlement. Wat betekent dat concreet voor bedrijven?
De stemming van het jaar. Zo noemt het Belgische middenveld de stemming die op 1 juni plaatsvindt in Brussel. Die dag (vandaag, red.) buigt het Europees Parlement zich over de zorgplichtwetgeving, die bedrijven verantwoordelijk maakt voor eventuele misstanden in hun toeleveringsketen – ongeacht of die zich binnen of buiten Europa bevinden. Daarna volgen onderhandelingen tussen de Europese Raad, de Commissie en het Parlement over een gezamenlijke richtlijn, om in 2024 tot wetgeving te komen.
Een enquête van Growth from Knowledge in opdracht van Fairtrade Belgium uit 2019 toont aan dat 62 procent van de Belgen van mening is dat bedrijven hun activiteiten moeten uitvoeren met respect voor de mensenrechten en het milieu. In zijn boek The Offer You Can’t Refuse pent marketingprofessor Steven Van Belleghem cijfers van Nielsen neer waaruit blijkt dat 94 procent van de Belgen trouw blijven aan merken die transparant zijn over hun toeleveringsketen. De Belg lijkt er klaar voor, maar hoe stomen we onze bedrijven klaar voor de wetgeving die eraan zit te komen? Dat vroeg Trends aan consultants Famke Schaap en Saartje Boutsen.
Lees het volledige artikel voor Trends: https://trends.knack.be/nieuws/inspiratie/de-stemming-van-het-jaar-wat-u-moet-weten-over-de-nakende-zorgplichtwet-in-8-vragen/