‘Ethische retail bestaat niet, maar retail kan wel dé oplossing zijn om de modesector te verduurzamen’, stelt duurzaamheidsonderzoeker Talia Hussain.
Voor haar doctoraatsonderzoek aan de universiteit van Loughborough bevraagt onderzoeker Talia Hussain consumenten met interesse in duurzaamheid. Zonder het woord ‘schuldgevoel’ of ‘consumer guilt’ in de mond te willen nemen, lagen zo goed als alle respondenten in de knoop met hun keuzes, vertelt ze via Zoom aan FashionUnited. “Ze proberen te consuminderen, kopen zoveel mogelijk tweedehands, doen langer met kleren. Maar als ze naar de winkel moeten, dan worstelen met hun aankopen, omdat ze niet alles perfect kunnen doen. En dat voor een groep die bovengemiddeld begaan is met duurzaamheid”, beklemtoont ze.
Het helpt niet, benadrukt de onderzoeker, dat we altijd en overal de mogelijkheid hebben om te gaan shoppen. “Winkelen heeft ons hele leven overgenomen. In elk aspect van ons leven komt het terug: als we bijvoorbeeld naar een bezoek brengen aan een museum, een luchthaven of een gebedsoord. In de Verenigde Staten bestaan er kerken, noem het gerust ‘megakerken’, die een deel van hun inkomsten halen uit retail. Het is bovendien een manier om kerkgangers te lokken die niet enkel interesse hebben in bidden, maar ook in winkelen. Dat soort ‘megakerken’ lijken precies te teren op de vraag: what would Jesus buy?”
(…)
Juist de winkels die ons zo omringen, kunnen een oplossing bieden voor het duurzaamheidsvraagstuk. “Het is niet alsof we zonder kleren kunnen. We hebben klederdracht nodig, maar we hebben momenteel vooral nood aan manieren om ze op een betere manier te fabriceren, met minder schadelijke stoffen en processen. Retailers kunnen daar een waakhond voor zijn en hun kennis doorgeven aan consumenten.”
Lees het volledige artikel op Fashion United: https://fashionunited.be/nieuws/retail/ethische-retail-bestaat-niet-maar-retail-kan-wel-de-oplossing-zijn-om-de-modesector-te-verduurzamen/2022110336815