Onderzoekers klagen vrouwenrechtenschendingen aan in fabriek, betrokken merk wast zijn handen in onschuld en neemt het hazenpad. Dat kan ook niet de bedoeling van onderzoeksjournalistiek zijn.
In Time verscheen een exclusief verhaal over vrouwenrechtenschendingen in Lesotho. De onthullingen zijn schrijnend. Even citeren:
Thirteen women interviewed say their underwear and vulvas are often exposed during routine daily searches by supervisors. Another woman says a male supervisor tried to pressure her into a sexual relationship, while three women allege male supervisors sexually assaulted them. Several of those workers added they are often humiliated and verbally abused by management. Workers say they are forced to crawl on the floor by one supervisor as a punishment.
Hoe reageer je hierop als merk? Hoe kan je ervoor zorgen dat dit soort mensenrechtenschendingen niet voorvallen? En vooral: hoe kan je voorkomen dat de arbeiders, die al het slachtoffer zijn geworden van seksueel geweld, bovendien hun job verliezen?
Niet zo:
“We have immediately suspended all operations with Hippo Knitting, with a site visit and interviews beginning as soon as possible under current COVID-19 restrictions,” the spokesperson wrote in an email. “The top priority for Fabletics is the workers who are impacted, and we are committed to providing their full pay during the course of the investigation.”
Lees het volledige artikel hier: https://time.com/5959197/fabletics-factory-abuse-allegations/
In The Guardian verscheen eerder al een artikel over seksueel geweld in een jeansfabriek in Lesotho: https://www.theguardian.com/news/2020/aug/20/fashion-industry-jeans-lesotho-garment-factory-workers-sexual-violence