De Thomas More-Hogeschool lanceert een Modemonitor. Die bevraagt consumenten over hun verwachtingen van duurzame mode. De onderzoekers willen met de resultaten bedrijven helpen om een duurzame omslag te maken.
Met de Modemonitor trachten onderzoekers Veerle Spaepen en Marijke Brants meer inzicht te krijgen in wat consumenten verwachten van bedrijven. Op die manier hopen ze merken te helpen hun intenties scherp te krijgen en waar te maken.
De Modemonitor is een enquête die ongeveer een kwartier van je tijd in beslag neemt. De deelnemers maken kans op een bon van 100 euro bij de duurzame concept store Curated By Edo. Dat is een winkelconcept waarvan Veerle Spaepen – een van de onderzoekers aan Thomas More – de bezielster is.
In de enquête peilen Spaepen en haar collega Brants naar je aankoopgedrag, gericht op je interesse in en kennis van duurzame kleding. Zo gaat het onder meer over ecolabels, lokaal shoppen en of je gevoelig bent voor trends.
Op vlak van budget kijken de onderzoekers na of je meestal de (dagelijkse en niet-dagelijkse) aankopen in je gezin doet (inclusief kleding voor partner en/of kinderen), hoeveel budget je grosso modo maandelijks voorziet voor kleding en of je een meerprijs zou betalen voor kleding die ethisch en ecologisch geproduceerd is.
De enquête zet een resem alternatieven op een rij, gaande van een kledingbibliotheek tot een herstelservice in winkels. De onderzoekers polsen of je die alternatieven kent en hoe waarschijnlijk het is dat je ze zou gebruiken.
Vul de enquête hier in: http://www.thomasmore.be/modemonitor
Lees het volledige nieuwsbericht voor MVO Vlaanderen: https://www.mvovlaanderen.be/inspiratie/modemonitor-helpt-merken-bij-duurzame-omslag