Veel grote kledingmerken die wereldwijd hun bestellingen geannuleerd hebben tijdens de lockdown, zijn de crisis zonder kleerscheuren doorgekomen. Volgens nieuwe berekeningen van de Schone Kleren Campagne zou het kledingmerken amper 10 eurocent per T-shirt kosten om ervoor te zorgen dat kledingarbeiders net zozeer de pandemie overleven.
Exact een jaar na het begin van de pandemie voert de Schone Kleren Campagne deze week actie onder de noemer #PayYourWorkers. De organisatie rekende uit dat het kledingmerken amper 10 cent per T-shirt zou kosten om ervoor te zorgen dat kledingarbeiders overleven.
Wie verliest?
Door de lockdowns van het afgelopen jaar hebben kledingmerken bestellingen ter waarde van 40 miljard dollar geannuleerd of opgeschort in productielanden zoals India en Bangladesh. Daardoor hebben in maart 2020 naar schatting 50 tot 60 miljoen kledingarbeiders thuisgezeten zonder wedde. Een op de tien arbeiders hoefde na de heropening van de fabrieken niet terug te komen.
Wie wel terug aan de slag kon, deed dat op eigen risico: vaak werden er geen maatregelen genomen om de gezondheid van de arbeiders te garanderen. Ook werd in landen zoals India de arbeidswetgeving versoepeld om opnieuw werk aan te trekken, waardoor arbeiders langere dagen klopten voor lagere lonen, blijkt uit informatie van de Nederlandse ngo Arisa. Merken zelf vroegen hun leveranciers om kortingen bij nieuwe bestellingen: uit cijfers van Penn State University blijkt dat het om gemiddelde daling van 12 procent gaat .
Alleen al in de eerste drie maanden van de pandemie liepen arbeiders tussen de 2,7 en de 4,9 miljard euro mis, rekende de Schone Kleren Campagne in augustus uit. Uit recenter onderzoek van de internationale arbeidsorganisatie Worker Rights Consortium blijkt dat 77 procent van de arbeiders en hun familieleden honger heeft geleden. Vier of de vijf arbeiders eet minder of slaat maaltijden over om de kinderen te kunnen voeden.
Wie wint?
Aan de andere kant van het spectrum hebben veel grote merken juist winst gemaakt het afgelopen jaar. Uit cijfers van consultancybureau McKinsey blijkt dat de twintig machtigste merken ter wereld, waaronder Inditex en LVMH, de moederbedrijven van Zara en Louis Vuitton, uit deze crisis komen als “superwinnaars”: zij stegen gemiddeld 11 procent in waarde.
Het onafhankelijke Business and Human Rights Resource Centre (BHRRC) lijst achttien merken op, waaronder H&M, Nike, Levi’s, New Look, PVH en River Island, die in de tweede helft van 2020 minstens 10 miljard dollar winst gemaakt. Voor hun rapport onderzocht het Britse mensenrechtencentrum de situatie in fabrieken in Cambodja, Myanmar, Filipijnen, Bangladesh en Ethiopië.
“Kledingbedrijven moeten er zo snel mogelijk voor zorgen dat de arbeiders die hun kleren maken hun volledige loon voor de duur van de pandemie betaald krijgen”, reageert Sara Ceustermans, coördinator van de Schone Kleren Campagne. Het voorstel om 10 cent meer te betalen per kledingstuk om arbeiders nu en in de toekomst te beschermen tegen werkloosheid, lijkt haar haalbaar. “Merken die anders beweren, stellen hun winst boven het welzijn van de werknemers in hun toeleveringsketen.”
Lees het nieuwsbericht voor IPS: https://www.ipsnews.be/artikel/kledingarbeiders-door-de-pandemie-helpen-kost-10-cent-t-shirt
Lees ook het nieuwsbericht voor MVO Vlaanderen: https://www.mvovlaanderen.be/inspiratie/10-eurocent-t-shirt