Journalist Lucy Siegle en mensenrechtenactivist Livia Firth spannen samen om de impact van de Coronacrisis op kledingarbeiders wereldwijd aan te tonen.
Lucy Siegle is BBC-journalist en auteur van het (geweldige) To Die For: Is Fashion Wearing Out The World? Ik las ook haar boek Turning The Tide On Plastic: How Humanity (And You) Can Make Our Globe Clean Again, voor mijn reeks over plastic op Charlie Magazine.
Samen met Livia Firth startte Siegle de Green Carpet Challenge.
Livia Firth is eveneens bekend in de wereld van duurzame mode als (mede-)oprichter van Eco-Age.com. (En mocht haar achternaam je bekend in de oren klinken: ja, ze is getrouwd met Mr. Darcy.)
Samen hebben ze nu de podcast Fashion Critical opgericht, om aan te tonen wat de impact van COVID-19 is doorheen de textielketen. ‘Want,’ zegt Firth, ‘de meeste berichtgeving vertrekt vanuit het standpunt van de merken.’ Niet toevallig gaat hun eerste aflevering net over de situatie van kledingarbeiders.
In die eerste aflevering laten ze mensenrechtenactivist Kalpona Akter, auteur en journalist Tansy Hoskins en Rosalind Studd, oprichter van Repair What You Wear, aan het woord.
Wat mij het meest is bijgebleven uit de aflevering, is het antwoord van Tansy Hoskins op de vraag of merken boycotten een oplossing kan bieden, in het algemeen (want fast fashion is sowieso een crisissituatie) of in deze Coronacrisis.
‘An enforced boycot of fashion means the starvation of millions of people in the global south.’
Tansy Hoskins, auteur ‘Foot Work’ en ‘Stitched Up’
‘Een boycot is geen oplossing,’ beargumenteert Hoskins, ‘omdat de Coronacrisis de realiteit aantoont van wat er gebeurt als de hele wereld, per ongeluk, zo’n boycot uitvoert. Dit is catastrofaal. Een gedwongen boycot van de modeindustrie betekent dat miljoenen mensen in het globale zuiden zullen omkomen van de honger.’
‘Een boycot is niet de manier om de wereld te veranderen’, benadrukt Hoskins haar uitspraak per mail. Wat wel werkt? ‘Meer dan ooit is het nuttig en nodig om je aan te sluiten bij actiegroepen zoals de Schone Kleren Campagne. We moeten collectief druk zetten op merken om hun bestellingen uit te betalen. Zij hebben miljarden euro’s verdiend over de rug van kledingarbeiders. Merken mogen hen niet laten verhongeren.’
Meer over ‘Fashion Critical’ in jullie podcastapp en via Eco-Age: https://eco-age.com/news/lucy-siegle-and-livia-firth-launch-fashion-critical-podcast
Deze blog maakt deel uit van een dossier over de impact van COVID-19 op de volledige textielketen. Lees ook mijn stukken voor MO*, Knack Weekend en One World.
Lees ook mijn nieuwste artikel voor One World, waarin ik het over de podcast heb: https://www.oneworld.nl/lezen/lifestyle/fair-fashion/time-to-payup-zo-zet-jij-kledingmerken-onder-druk/