Retailers vrezen voor ‘bloedbad’ door Coronacrisis

Mode Unie waarschuwt voor ‘nakende faillissementen’ door de Coronacrisis. Kortingen en internationale concurrentie bij online verkoop zouden de retailsector de das om kunnen doen.

‘We moeten erdoor.’ Zo reageert mijn tante, eigenaar van een modeboetiek in een van de drukste winkelstraten in Brugge, als ik haar een berichtje met een hart onder de riem stuur.

De wensen zijn welgekomen. De eens zo drukke winkelstraten zijn nu – terecht, natuurlijk – helemaal verlaten. Ze zullen nog een tijdlang leeg blijven, willen we het Coronavirus de baas kunnen.

Voor ondernemers is dat een ramp. Wie geen voeding of medicijnen maar minder noodzakelijke goederen verkoopt, zoals kleren, kijkt aan tegen enorme verliezen in omzet. Dat vreest Mode Unie, de sectororganisatie voor zelfstandige modedetailhandel.

Koop zonder korting

Samen met Unizo, waartoe Mode Unie behoort, waarschuwt de organisatie voor een ‘bloedbad in de retailsector’. De unie roept op om de soldenperiode uit te stellen, willen zelfstandige retailers nog iets van omzet draaien dit jaar.

De belangrijkste verkoopweken zijn gepasseerd tegen de tijd dat de maatregelen opgeschort zouden worden, vreest zowel Unizo als Mode Unie. ‘En eens de winkels terug open zijn, zullen consumenten voorzichtig zijn met hun uitgaven’, klinkt het. ‘De huur en de reeds geplaatste bestellingen moeten natuurlijk wel nog steeds betaald worden.’

Concreet stelt Mode Unie de federale regering voor om de soldenperiode alvast een maand te verplaatsen, van 1 juli naar 1 augustus. Minister van Middenstand, Zelfstandigen en KMO, Denis Ducarme, ondersteunt dat voorstel. Nu wacht Mode Unie nog op uitsluitsel van Minister van Werk, Economie en Consumenten, Nathalie Muylle.

Ook op Europees niveau, in een open brief die Europarlementsleden Hilde Vautmans en Guy Verhofstadt (beiden Open VLD) schreven aan Europees Commissaris voor de Interne Markt Thierry Breton, probeert de organisatie maatregelen af te dwingen.

‘Heel wat grotere modespelers zitten al zwaar in de problemen en indien er niet snel gekeken wordt om een regeling uit te werken, mogen we een compleet bloedbad verwachten’

Isolde Delanghe, directeur Mode Unie

Naast de verplaatsing van de solden, wil Mode Unie de sperperiode laten ingaan zodra de winkels opnieuw open mogen. Dat is de periode die voorafgaat aan de jaarlijkse koopjesperiodes en waarin korting geven verboden is.

Mode Unie startte ook een online petitie, SOS Retail, met de steun van Fedelin, de federatie voor lingeriespeciaalzaken, en Creamoda, de koepelorganisatie voor modemerken en kledingproducenten. Met 2400 handtekeningen wil directeur Isolde Delanghe de oproep kracht bijzetten.

‘Een bloedbad aan kortingen vermijden is noodzakelijk willen we de consument ook in de toekomst een divers aanbod in modewinkels kunnen bieden’, zegt Delanghe. ‘Heel wat grotere modespelers zitten al zwaar in de problemen.’

Met andere woorden: de schrik voor faillissementen zit er dik in.

Koop Belgisch (op het web)

Om toch omzet te blijven draaien, kiezen verschillende retailers er nu voor om te verkopen via de webshop of zelfs via social media. ‘Hiermee wordt het verlies dat gemaakt wordt door de sluiting van de winkel verre van goedgemaakt’, vreest Mode Unie. Dat bevestigt Niki De Schryver, de bezieler van COSH, een online platform dat duurzame winkels oplijst. ‘ Retailers die nu een online verkoop lanceren, benadrukken dat hun verkoop slechts 2 tot 6 procent is van hun normale verkopen in de fysieke winkel.’

Een grote bekommernis is de concurrentie met internationale spelers, zoals Amazon en Bol.com. Daarom vragen de CEO’s van zo’n twintigtal grote Belgische retailers om de komende maanden louter te winkelen in Belgische webshops. Geert Schotte, gedelegeerd bestuurder van De Standaard Boekhandel, deed als eerste de oproep. Bekende kledingzaken als E5 Mode, AS Adventure, Bel & Bo en JBC sprongen mee op de kar.

‘Mogelijks vindt u vergelijkbare producten op buitenlandse sites goedkoper, mogelijks garanderen zij een snellere levertermijn of mogelijks is de zoekervaring beter’, geven de CEO’s toe in hun brief. ‘Na deze crisis willen onze tienduizenden winkelmedewerkers u echter graag terug verwelkomen in hun winkels.’

Zestien kleinere, minder bekende Belgische ondernemers schreven op hun beurt een soortgelijke brief. Daarin lanceren ze een gelijkaardige oproep, in hun geval met aandacht voor de kleinere merken die, zoals ze het zelf verwoorden, ‘nog niet bij iedereen top of mind’ zijn.

‘We zijn jonge creatieve merken die met hier ontworpen en zorgvuldig gemaakte producten verhalen vertellen van schoonheid, duurzaamheid en tijdloosheid’, vatten de ondernemers achter onder meer LN Knits en Wearable Stories hun brief aan. ‘We verschoven afgelopen weken daadkrachtig onze focus naar de jungle van het wereldwijde web waar internationale spelers uw aandacht smeken. En dat beangstigt ons.’

‘We verschoven afgelopen weken daadkrachtig onze focus naar de jungle van het wereldwijde web waar internationale spelers uw aandacht smeken’

Mode- en juwelenontwerpers Ophelia Debisschop, Mieke Dierckx, Alexandra & Ségolène Jacmin, Aline Walther, Anna Rosa Moschouti, Ellen Kegels, Elisabeth Leenknegt, Eva Janssens, Isabel Naesens, Lies Mertens, Loredana Falone, Lore Van Keer, Nathalie Lachat, Nele Content, Olivia Couvreur en Toos Franken

Koop duurzaam

Merken die verhalen vertellen van duurzaamheid en nu dreigen verlies te draaien. Daarmee zit ook Niki De Schryver van COSH in. ‘Niet alleen bij wie we kopen is nu van groot belang, maar ook wát we kopen’, vindt De Schryver. ‘Kopen bij Belgische retailers wil niet altijd zeggen dat de producten Belgisch zijn.’

Op haar website, COSH.eco, verenigt De Schryver retailers die duurzame en lokale merken aanbieden. ‘Die pioniers werken zelf aan kleinere marges, ten voordele van betere werkomstandigheden en duurzamere praktijken in de toeleveringsketen’, benadrukt De Schryver. ‘Zij konden minder een buffer opbouwen dan de grote ketens. Ik zie niet alle duurzame detailhandels zomaar bijlenen om voor volgend seizoen evenveel nieuwe kleding aan te kopen .’

‘Sowieso zal Corona een wereldwijde impact hebben’, vreest De Schryver. ‘Op stikfabrikanten, hun werknemers, de merken en alle textieltoeleveranciers. Als we onze resterende koopkracht willen benutten voor de economie, waarom dat niet meteen voor echt duurzame producten? Zo kunnen we shiften van erbarmelijke jobs naar menswaardige jobs met leefbare lonen.’

‘Pioniers werken aan kleinere marges, ten voordele van betere werkomstandigheden en duurzamere praktijken in de toeleveringsketen’

Niki De Schryver, COSH

Deze blog maakt deel uit van een vierluik over de impact van COVID-19 op de volledige textielketen. Lees de komende dagen meer over de gevolgen voor de inkomsten van kledingarbeiders en katoenboeren op deze blog, via MO* of Knack Weekend.

Mijn stuk voor MO*: https://www.mo.be/analyse/kledingmerken-trekken-bestellingen-miljoenen-arbeiders-op-straat

Mijn stuk voor Knack Weekend: https://weekend.knack.be/lifestyle/mode/coronacrisis-maakt-miljoenen-kledingarbeiders-werkloos-grote-merken-moeten-hen-helpen/article-longread-1584189.html

Mijn opiniestuk ‘Bestellen zonder betalen’: https://ontketening.be/2020/04/03/bestellen-zonder-betalen-dit-kan-echt-niet/

UPDATE 10/4/20

Intussen zijn de solden verplaatst van 1 juli tot 1 augustus. ‘We zijn zeer tevreden dat de minister onze vraag rond het verschuiven van de solden naar augustus ingewilligd heeft en hierdoor ademruimte geeft aan modewinkels die sinds 18 maart de deuren verplicht moeten sluiten’, stelt Isolde Delanghe (Mode Unie). ‘Op die manier krijgen ondernemers de kans om de grote stock die nu in de winkels hangt tot augustus aan een normale marge te verkopen in plaats van in juli al te moeten solderen.’

Minister van Werk, Economie en Consumenten Nathalie Muylle ging evenwel niet in op de vraag tot het verruimen van de sperperiode van zodra de winkels terug open zijn. ‘Een gemiste kans om Belgische zelfstandige modehandelaars en KMO’s verder te beschermen tegen grote, buitenlandse ketens en zo de economische meerwaarde in België te houden. Deze laatste lieten immers al weten meteen met kortingen uit te pakken van zodra de modewinkels terug open mogen gaan. Een verruiming van de sperperiode had er bijkomend voor gezorgd dat er een gelijk speelveld gecreëerd werd voor alle spelers binnen de modesector, wat nu niet het geval is’, aldus Delanghe.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.