De zomer komt eraan, de soldenperiode loert om de hoek. Tijd om je garderobe aan te vullen? Geen goed idee volgens Slow Fashion Season.
De campagne Slow Fashion Season, waar ik in België ambassadeur voor ben, roept op om drie maanden lang geen nieuwe kleding aan te kopen en zo bewuster te worden van de impact van onze kleerkast. Want als 10.000 mensen meedoen, besparen die (het equivalent van) 360 miljoen liter water en 1,4 miljoen kg CO2-uitstoot.
BRUSSEL/AMSTERDAM (17 juni 2019) – Minimaal 10.000 mensen zullen 3 maanden lang geen nieuwe kleding aankopen. Tenminste, dat is het ambitieuze doel van CollAction*, de organisator van Slow Fashion Season.
CollAction is een crowdacting platform dat mensen aanspreekt om deel te nemen met duurzaamheidsacties. Pas als het minimum aantal deelnemers bereikt is, gaat de actie door. Vorig jaar lag de lat op 2.500 mensen en deden uiteindelijk meer dan 2.600 mensen mee. Dit jaar verviervoudigt CollAction zijn doelstelling, tot minimum 10.000 deelnemers. In totaal schreven 15.000 mensen zich in. Slow Fashion Season 2019 wordt daarmee CollAction’s grootste crowdact tot dusver.
500 miljard T-shirts
Naast veelal erbarmelijke werkomstandigheden, is de textielindustrie verantwoordelijk voor enorme hoeveelheden waterverbruik, watervervuiling, afval en uitstoot van broeikasgassen. Volgens een rapport van Global Fashion Agenda (2017) verbruikt de mode-industrie jaarlijks een enorme hoeveelheid aan water, die gelijk staat aan 32 miljoen Olympische zwembaden gevuld met water. Volgens Quantis (2018) is de mode-industrie goed voor 8% van de mondiale uitstoot van broeikasgassen.
En de industrie begint pas echt goed op stoom te komen. Fast fashion noemen we dat: een alsmaar groeiende behoefte aan nieuwe goedkope kleding met seizoenen die elkaar steeds sneller opvolgen en een prijzenslag tussen grote warenhuizen en merken. De kledingconsumptie wereldwijd is sinds 2000 meer dan verdubbeld. De gemiddelde persoon koopt nu 60% meer kleding en bewaart het ongeveer half zo lang als achttien jaar geleden. Volgens een onderzoek van Boston Consulting Group en Global Fashion Agenda neemt de consumptie ook de komende jaren sterk toe: van 62 miljoen ton tot 102 miljoen ton in 2030. Dit komt overeen met 500 miljard T-shirts. Het is duidelijk dat dit niet houdbaar is, maar overheden en bedrijven nemen maar mondjesmaat verantwoordelijkheid op. Dus is het tijd voor een nieuwe benadering, gedreven door de consument: Slow Fashion Season.
Iedereen kan een verschil maken
Vorig jaar deden 2625 mensen mee aan de Slow Fashion Season – equivalent aan een besparing van 92,1 miljoen liter water en het voorkomen van 375.400 kg CO2-uitstoot. Dit jaar zet CollAction zich in om 10.000 mensen wereldwijd tot actie te bewegen. Als 10.000 mensen meedoen, besparen we het equivalent van 360 miljoen liter water en 1,4 miljoen kg CO2-uitstoot. Daarmee wil CollAction een duidelijk signaal geven aan de fast fashion-industrie en overheden. De registratie (via www.slowfashionseason.org) voor Slow Fashion Season sluit om 20.59 uur op 20 juni 2019.
Persaandacht voor Slow Fashion Season in België:
- Knack 17/06/19
- Flair 18/06/19
- Radio 2 Plage Préférée 1/07/19
- Charlie Magazine 3/07/19
- MO* Magazine 7/07/19
- MNM Ochtendshow 18/07/19