Albert Heijn zet Poolse uitzendkrachten in voor hun distributiecentra. De omstandigheden waarin zij werken, herinneren mij aan Bengalese toestanden. “Sommige werknemers worden zo geïntimideerd dat ze niet naar toilet durven te gaan.”
De Poolse uitzendkrachten (‘flexmigranten’) staan uren- of dagenlang stand-by, maar worden daar niet voor betaald. Ze wonen met vijf in een kleine containerwoning, maar betalen daar meer voor dan voor een studentenkot. Ze worden zwaar geïntimideerd, maar als ze een depressie krijgen, riskeren ze ontslagen te worden.
De supermarktketen zelf ontkent dat het een wanbeleid voert. Onderzoeksjournaliste Sylvana van den Braak van het Nederlandse onderzoeksplatform Investico kon de arbeiders spreken.
Prima
“De flexmigranten geven aan dat ze het werk op zich niet zo erg vinden, maar het tempo wel. ‘Prima werk’, zeggen ze vaak. Ze willen graag werken, ze willen geld verdienen. Maar of dat prima is? Het ligt aan de manier waarop je behandeld wordt. Je wilt ook wel horen dat je iets goed hebt gedaan, niet steeds het constante geschreeuw dat het niet goed is.”
“Het tempo ligt zo hoog omdat het systeem computergestuurd is. De supervisors weten dus exact hoeveel pakjes de uitzendkrachten per uur hebben verzet. Als ze niet genoeg werk leveren, worden ze geïntimideerd. Dat gaat zo ver dat ze niet meer naar het toilet durven te gaan of geen pauze meer durven te nemen.”
“Ik heb mensen gesproken die er op een gegeven moment niet meer tegen konden. Die hadden depressieklachten, ze hadden het echt moeilijk. Maar wie ziek is, moet vaak ontslag nemen, of wordt gedwongen om toch terug te gaan werken. Het hele systeem is erop gericht dat er zo min mogelijk geld verloren wordt.”
Lees hier meer over het onderzoek van Sylvana van den Blaak:
https://radio1.be/de-vraag-niet-het-legaal-de-vraag-het-menselijk
© Radio 1