Is de textielindustrie veranderd in een soort Booking.com, waarbij merken de pandemie misbruiken om hun bestellingen kosteloos in te trekken? Dat vraag ik mij af in mijn eerste e-book, “Shopdown”. In 66 pagina’s beschrijf ik de impact van de coronacrisis op de textielindustrie en vooral: de arbeiders die onze kledij in elkaar stikken.
Zonder kleerscheuren de coronacrisis doorkomen: voor miljoenen kledingarbeiders is dat onmogelijk.
Kledingmerken proberen faillissementen te vermijden door bestellingen te annuleren – inclusief orders die al in elkaar gestikt zijn. Het gevolg is dat 50 miljoen arbeiders zonder wedde komen te zitten voor werk dat ze al geleverd hebben. Spaargeld hebben ze niet, daarvoor zijn de lonen te laag. Ze moeten zien te overleven in een uitzichtloze situatie en gaan zo snel mogelijk opnieuw aan de slag, ook al is de kans op besmetting op de fabrieksvloer immens.
In mijn eerste e-book beschrijf ik hoe het zover is kunnen komen en wat we uit deze crisis kunnen leren. Noem het gerust een quarantaineproject. Ik breng het e-book uit in eigen beheer en heb het ook zelf vormgegeven. Vastzitten in de sneeuw in El Chaltén, een bergdorp aan het einde van de wereld, maakt me des te overtuigd dat ik wil blijven lezen, bijleren en schrijven over dit onderwerp. Die kennis deel ik graag met iedereen.
Het e-book is gratis te downloaden, maar elke donatie is meer dan welkom. Als je een factuur wenst van je betaling, dat kan: stuur dan een mailtje naar ontketening@gmail.com.