De meest bezochte modewebsite ter wereld, die vooral furore maakt op Tiktok, blijkt kledingstukken te produceren aan rampzalige arbeidsomstandigheden. Bij Shein zijn werkweken van 75 uur niet ongezien. Niet enkel in China, maar ook in eigen land ligt die werkdruk torenhoog.
Fast fashion schakelt een versnelling hoger. De Chinese kledingapp Shein, de meest bezochte modewebsite ter wereld, heeft Tiktok veroverd. In de VS wordt de app momenteel vaker gedownload dan Amazon. Ook in België staat het in de lijst van meest gedownloade apps, als sterkste stijger.
Met 41 miljoen volgers op Tiktok richt het merk zich voornamelijk op tieners en twintigers. Dankzij een algoritme kan de app voorspellen wat hun stijl is. Komt daar nog eens bij dat de kledij spotgoedkoop is en dat er per dag zo’n 1000 nieuwe kledingstukken online komen. Het zou slechts een week duren om een nieuw item te ontwerpen, te laten produceren en het af te leveren. Ter vergelijking: het Spaanse Zara, dat in de jaren ‘90 begon met fast fashion, heeft gemiddeld drie tot vier weken nodig om een nieuwe collectie te produceren.
Die razendsnelle ontwerpen komen rechtstreeks bij de klant, zonder langs retailers te passeren, wat de kosten nog meer drukt. Ultra fast fashion, zo wordt het model genoemd. En dat heeft zo zijn prijs.
Lees het volledige nieuwsbericht voor IPS: https://www.ipsnews.be/artikel/tiktokmode-tegen-een-hoge-prijs
Voor VRT.NWS maakte Tim Verheyden later dit sterke artikel, gebaseerd op hetzelfde onderzoek: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/11/24/shein/