Ze noemen zichzelf geen schoolmeesters maar specialisten. Voorlopers misschien, maar geen trendsetters. Trouwe partners, dat bovenal. JBC streeft naar duurzame retail en circulaire mode.
Het is even zoeken op de parking van een ING-gebouw in Vilvoorde vooraleer ik doorheb dat ik werkelijk aan het juiste adres ben. In het kantoor van CKS, dat oorspronkelijk bij retailgroep FNG zat en in het retailrampjaar 2020 door een faillissement is gegaan, ontmoet ik Ann Claes en Valerie Geluykens. Datzelfde coronajaar heeft de groep achter JBC, Claes Retail Group, het modemerk overgenomen.
Het is tekenend voor hoe het hoofdkantoor van JBC door de crisis gekomen is. In een eerder gesprek met Geluykens, CSR-manager van het merk, sprak ze over warenhuizen vol overstock: kleding die te laat geproduceerd of geleverd was en daarmee – volgens de gangbare theorie, althans – niet meer in de mode zou zijn om alsnog te verkopen. Onzin, vond ze toen. “Die stock is nu al voor 80 procent weggewerkt”, glundert Geluykens. “En verkocht, hé”, vult haar baas, eigenaar en Chief Buying Officer Ann Claes, meteen aan. “Niet zomaar verbrand of weggegooid.”
In de mode-industrie is het niet ongezien dat stock die niet verkocht geraakt terechtkomt in de verbrandingsoven. Eerder liepen luxemerk Burberry en fastfashiongigant H&M daarmee tegen de lamp. Ook buiten de mode zijn het gangbare praktijken: Amazon heeft er zich aan bezondigd, bleek uit recent onderzoek van de Britse tegenhanger van Pano op tv-zender ITV. Ook JBC-klanten liggen wakker van dat soort praktijken, merkt Geluykens in haar mailbox. Hoe meer van dat soort vragen ze binnenkrijgt, hoe liever ze het heeft. “Daarmee kan ik aankloppen bij Ann, die zaken aankaarten, tonen hoezeer ook onze klant om duurzaamheid geeft.”
Lees het volledige interview voor Trends: https://trends.knack.be/economie/bedrijven/jbc-wil-duurzame-kleding-betaalbaar-houden-klein-of-groot-elke-stap-telt/article-longread-1802127.html