Op zoek naar ethische mode? “Zara heeft het voor altijd verkorven”

Betogen voor Gaza in een outfit van Zara of Puma? Doen we beter niet. Duurzaamheidsexpert Sara Kovic, bekend van haar samenwerkingen met Christian Wijnants, Terre Bleue en Torfs, onderzoekt hoe ethisch onze kleerkast is. “Belgische ketens maken evengoed fast fashion.”

“Er is maar één succesrecept: stop volledig met shoppen”, zegt Sara Kovic van Okret. “Als je elk risico wil vermijden, ecologisch én sociaal, blijf je beter bij wat er al in je kast hangt.”

Zijn Belgische merken zoals JBC en Bel&Bo duurzamer dan internationale ketens? Het moederbedrijf van Zara, Inditex, is ooit begonnen met die fastfashionstrategie.

“Zodra iets ontworpen wordt in België, door die emotionele link, denken we automatisch dat het duurzamer is. Dat is niet noodzakelijk het geval. Ik ken de toeleveringsketens van JBC en Bel&Bo niet tot in de details, natuurlijk. Maar de parallellen met Zara zijn er.”

“Zelf werkte ik vijf jaar voor FNG voor dat modebedrijf failliet ging. Uit eigen hand weet ik dat bepaalde productielocaties overlappen. Kinderarbeid heb ik met mijn eigen ogen gezien. Als merk aangesloten bij de ngo Fair Wear (waar JBC en Bel&Bo ook bij aangesloten zijn, nvdr.) hebben wij een boete betaald en het kind naar school proberen sturen. Twee weken later staat dat kind op straat zakdoekjes te verkopen. Daar kan je weinig tegen doen.”

“Toch kunnen grote modebedrijven net duurzamer zijn dan kleine. Zij produceren zo’n grote volumes dat ze hun leveranciers beter onder controle hebben. Belgische spelers hebben minder onderhandelingsmarge. Grote merken beschikken over meer budget om zich, als ze dat willen, in te zetten voor de verduurzaming. H&M doet veel slechte dingen, maar soms ook goede dingen. Zelfs Zara wou ik het voordeel van de twijfel geven, maar zij hebben het nu volledig verkorven.”

Als ik op straat kom tegen de genocide in Gaza, draag ik beter iets anders.

“Onlangs heeft moederbedrijf Inditex het grootste Zarafiliaal in Israël geopend. Met zo’n grote investering maak je heel duidelijk wat je houding is. Je kan verschillen van politieke mening, maar dit gaat erover. Op sociale media roep ik op om er nooit meer te shoppen. Ook niet bij Berschka, Stradivarius, Pull&Bear, Massimo Dutti en andere bedrijven die onder Inditex vallen.”

De campagne Boycott Israël noemt ook Puma.

“Van andere merken ben ik minder op de hoogte. Er zijn er vast nog, dit is nog maar het tipje van de ijsberg. Wat ik erg vind, is het verschil in verontwaardiging. Bedrijven die Rusland niet snel genoeg verlieten, kregen de wind van voren. Zara komt hiermee weg, dit heeft amper het nieuws gehaald.”

Lees het volledige interview voor De Morgen (op vraag van niemand minder dan Pommelien Thijs) via: https://www.demorgen.be/beter-leven/zara-heeft-het-voor-altijd-verkorven-hoe-ethisch-is-jouw-kleerkast~b468469a/

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *