De wereldberoemde stichting Ellen MacArthur Foundation zet zijn eerste stappen richting circulaire jeans. En Belgische pioniers in spijkerbroek stappen gretig mee.
Van H&M tot HNST. Van Primark tot Unspun. Maar liefst 72 kledingmerken en -fabrikanten hebben de handen in elkaar geslagen met de stichting Ellen MacArthur Foundation. Voor hun project The Jeans Redesign wil de stichting de jeansindustrie begeleiden naar een circulaire economie.
De ambitie is er. Dat blijkt duidelijk uit het nieuwe rapport van de stichting, waarbij het de vooruitgang van de eerste twee jaar (2019 tot 2021) van het project onder de loep neemt.
De studie The Jeans Redesign: Insights from the First Two Years lijst alle criteria op waaraan circulaire jeansbroeken moeten voldoen en rapporteren welke de moeilijkste zijn om te behalen op basis van de ervaringen van de deelnemende bedrijven. Zo is het bijvoorbeeld een probleem om ritsen te verwijderen van oude spijkerbroeken zonder stof te verliezen.
In totaal zijn er, volgens de criteria van Jeans Redesign, nu zo’n half miljoen circulaire jeans op de markt. Aandachtige lezers zagen meteen dat Belgische spelers deel uitmaken van die markt een meetrekken aan de vooruitgang. HNST is het circulaire jeansmerk dat oude spijkerbroeken verzamelt en hoogwaardig recycleert. Unspun maakt voor zijn jeans gebruik van smart stitch, een innovatie van Resortecs, nog zo’n Belgische pionier op het vlak van hoogwaardige recyclage. Die laatste heeft een oplossing gevonden voor de hardnekkige ritsen waar deelnemende merken van Jeans Redesign zo op stoten: naaigaren dat wegsmelt aan hoge temperaturen.
Lees het volledige nieuwsbericht via MVO Vlaanderen: https://www.mvovlaanderen.be/inspiratie/kruistocht-circulaire-spijkerbroek