De laatste omhelzing van Taslima Akhter

Nog één laatste omhelzing. Dat is het meeste wat de arbeiders die het leven lieten toen Rana Plaza instortte nog konden verwachten. 

‘Dit was moord. Niet meer of minder. Pure, koelbloedige moord.’ Dat zijn niet de woorden van een mensenrechtenactivist of vakbondsvertegenwoordiger, maar een wereldberoemde fotografe uit Bangladesh. Haar naam is Taslima Akhter.

Het kan zijn dat je die naam nog nooit gehoord hebt, maar haar foto ‘Final Embrace’ heb je mogelijk al gezien. Het is een beeld van de innige omhelzing van twee kledingarbeiders die het leven lieten toen in 2013 Rana Plaza instortte. Met hen raakten duizenden kledingarbeiders bedolven onder het puin van het fabriekscomplex aan de rand van de Bengalese hoofdstad Dhaka. Ruim 1100 overleefden het niet, 2500 anderen raakten gewond.

Ik zag de foto eens in het groot hangen in de Gentse Sint-Pietersabdij. Dat was tijdens een tentoonstelling van de World Press Photo Awards in 2014. Akhter was een van de winnaars. Het beeld ging door merg en been, net zoals haar getuigenis in een videoconferentie twee weken geleden.

‘Als fotografe probeer ik een “getuige” te zijn, maar het was erg moeilijk om neutraal te blijven die dag’, vertelde ze toen. ‘Ik bracht voordien al verhalen van kledingarbeidsters in beeld. Ik kende de voorgeschiedenis. De fabriekseigenaars vertelden toen aan de verzamelde pers dat we het een “tragedie” moesten noemen, een “industrieel ongeluk”. Maar het is een menselijke fout die aan de basis van Rana Plaza ligt. Dat is moord. Daar heeft het noodlot niks mee te maken.’

‘Na afloop van de ramp zeiden verschillende actoren dat ze “door dit incident veel bijgeleerd hadden”. Dat sinds dan stilstaan bij problemen waar ze vroeger niet aan gedacht zouden hebben.’

‘Is het zover gekomen? Moeten we nu echt beweren dat we pas bijleren als 1100 arbeiders het leven laten? Wanneer gaan we hen beschouwen als mensen zoals jij en ik? Tot op vandaag verkeren arbeiders in crisis, door coronadoor de lage lonen en ja, nog steeds op het vlak van veiligheid. De vooruitgang die op dat vlak de afgelopen jaren geboekt is, mag niet zomaar verloren gaan.’

Bekijk de foto hier: https://time.com/3387526/a-final-embrace-the-most-haunting-photograph-from-bangladesh/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *