De Europe Floor Wage is een nieuwe, pan-Europese loonstandaard die een einde moet maken aan de armoedige verloning in de kledingindustrie in Oost- en Midden-Europa. Volgens de Schone Kleren Campagne behoren de lonen in die regio tot ‘de laagste ter wereld’ als je het vergelijkt met de kosten van levensonderhoud.
Wie dacht dat een “made in Europe”-label in kledingstukken garant staat voor eerlijke verloning, is schromelijk verkeerd. Dat kaart de Schone Kleren Campagne al sinds jaar en dag aan. Nu lanceert de organisatie samen met lokale middenveldorganisaties en vakbonden een ‘Europe Floor Wage’, een nieuwe loonstandaard voor vijftien Europese landen, waaronder zeven EU-lidstaten.
Het gaat om de landen Tsjechië, Slovakije, Polen, Oekraïne, Moldavië, Georgië, Turkije, Roemenië, Bulgarije, Noord-Macedonië, Albanië, Servië, Bosnië-Herzegovina, Kroatië en Hongarije. In die landen zijn zo’n 2,3 miljoen kledingarbeiders tewerkgesteld. Het merendeel zijn vrouwen. De lonen die zijn verdienen, zijn verre van leefbaar.
In Roemenië, nochtans een lidstaat van de EU, verdient een voltijdse arbeidskracht gemiddeld 208 euro per maand. Dat is 41 euro minder dan de wet voorschrijft. Om in haar basisbehoeften te kunnen voorzien zou dat loon op 1061 euro moeten liggen, blijkt uit de Europe Floor Wage.
Instrument om beter te onderhandelen
De Europe Floor Wage wil een grensoverschrijdende standaard voor leefbare lonen zijn. Voor de methodologie hebben de betrokken organisaties zes jaar grondig onderzoek gedaan en baseerden ze zich op eerdere ervaringen met de Asia Floor Wage Alliance, dat sinds 2007 leefbare lonen in Azië in kaart brengt.
‘De European Floor Wage-standaard is een instrument om merken en regeringen te laten zien welk loon nodig is om van te leven en het kan door werknemers en vakbonden worden gebruikt om hun onderhandelingspositie te versterken’, zegt Mario Ivekovic, voorzitter van vakbond Novi Sindikat in Kroatië. ‘Daarom eisen wij dat modemerken en retailers meetbare stappen zetten voor al hun toeleveringsketens om ervoor te zorgen dat kledingarbeiders binnen een redelijke termijn een leefbaar loon krijgen.’
De Schone Kleren Campagne benadrukt dat het kledingmerken oproept de Europe Floor Wage als drempel te gaan gebruiken. De arbeidsrechtenorganisatie dringt er bovendien bij regeringen op aan om arbeidsrechten van werknemers te beschermen en ‘realistische, leefbare minimumlonen’ in te voeren.
Lees het volledige nieuwsbericht voor MVO Vlaanderen: https://www.mvovlaanderen.be/inspiratie/nieuwe-standaard-moet-europese-minimumlonen-opkrikken
Lees ook het artikel over sociale dumping in Knack: https://www.knack.be/nieuws/belgie/sociale-dumping-hoe-de-belgische-politie-en-legeruniformen-in-roemenie-worden-gemaakt/article-longread-1617833.html
De foto’s in het artikel, en in deze blog, zijn van fotograaf en documentairemaker Louis Lammertyn.