Met bijna twintig miljard euro aan gerecupereerde bestellingen is de campagne #PayUp, die kledingmerken aanspoorde om orders die geannuleerd werden tijdens de coronacrisis alsnog uit te betalen, zowat de meest succesvolle kledingcampagne ooit. Toch lopen miljoenen arbeiders miljarden aan lonen mis. Tussen de 2,7 en 4,9 miljard euro, om precies te zijn.
Wat is de kostprijs voor een zomerjurkje in tijden van een hittegolf? Drie keer niks, als je je gading vindt in een van de vele fastfashionketens in de Veldstraat, de Nieuwstraat, de Kalverstraat of een ander door multinationals beladen winkelwalhalla.
Wat is de kostprijs van de pandemie voor kledingarbeiders? Vermoedelijk bedraagt die zo’n 3,8 miljard euro, rekenden Schone Kleren Campagne en Workers Rights Consortium uit. De fastfashionmerken waar je zo goedkoop kan gaan shoppen zijn daarvoor grotendeels verantwoordelijk.
267.000 handtekeningen
Ketens als Primark en C&A annuleerden aan het begin van de pandemie hun bestellingen in productielanden als Bangladesh en India. Volgens Workers Rights Consortium, dat via een tracker bijhoudt welke merken toezeggen om hun orders alsnog te betalen, hebben ze dat nog steeds niet gedaan. Ook op de beklaagdenbank: Walmart, Topshop, Urban Outfitters en Bestseller, het moederbedrijf van Only, Jack & Jones en Vero Moda.
Actievoerders en ngo’s zoals Schone Kleren Campagne, Workers Rights Consortium en ook het Amerikaanse antifastfashionplatform Remake lieten het daar niet bij. Die laatste organisatie startte een internationale petitie, #PayUp. Intussen werd de oproep al ruim 250.000 keer ondertekend.
Volgens Scott Nova, directeur van Workers Rights Consortium, gaat het om een van de meest succesvolle campagnes voor arbeidsrechten binnen de textielindustrie ooit. ‘Toch zeker financieel’, zegt Nova in gesprek met Amerikaans auteur Elizabeth Cline, bekend van haar boeken Overdressed en The Conscious Closet.
30 tot 95% minder loon
Globaal zouden er bestellingen ter waarde van naar schatting 35 miljard euro geannuleerd zijn. Daarvan is intussen 19,3 miljard euro gerecupereerd: net over de helft dus. Uit de nieuwe cijfers van Schone Kleren Campagne en Workers Rights Consortium blijkt nu dat dit in de verste verte niet volstaat om kledingarbeiders uit te betalen.
Op basis van informatie van onder andere lokale vakbonden en arbeidsorganisaties schatten de onderzoekers in dat kledingarbeiders in Zuid- en Zuidoost-Azië in de periode van maart tot mei ruim 38 procent minder loon ontvingen dan hun reguliere inkomen. In sommige provincies in India steeg dit aandeel zelfs boven de 50 procent. In de regio rond Dehli hebben arbeiders in de maand april slechts 5 procent van hun gebruikelijke loon gezien.
Die bevindingen uit Azië hebben de onderzoekers geëxtrapoleerd naar de wereldwijde kledingindustrie om zo bij bedragen tussen de 2,7 en 4,9 miljard euro uit te komen, goed voor een gemiddelde van 3,8 miljard euro. ‘Onze schattingen zijn bovendien aan de conservatieve kant’, klinkt het bij de Schone Kleren Campagne.
Hoe is het zover kunnen komen? Wat met het succes van #PayUp?
Lees mijn analyse voor OneWorld hier: https://www.oneworld.nl/lezen/lifestyle/fair-fashion/miljarden-verlies-voor-kledingarbeiders-ondanks-campagnes/
Lees het volledige rapport van Schone Kleren Campagne en Workers Rights Consortium hier: https://www.schonekleren.nl/wp-content/uploads/2020/08/SKC-Wage-Gap-research_NED-Aug-2020.pdf