Hoe help je als consument mee aan een wereld zonder overtollig plastic? In vijf stappen leer je hoe je supermarkten aanzet om minder plastic verpakkingen te gebruiken. “Blijven aan die kar trekken!”
STAP 1: Klant is koning op sociale media
Will McCallum (Greenpeace, auteur Hoe stop ik met plastic?): “Maak foto’s van de ergste gevallen, zet die op sociale media en tag de supermarkt in kwestie.”
STAP 2: Kruip in je pen
Jelle Goossens (Rikolto, Meer dan mijn kassaticket): “Op een kassaticket kunnen supermarkten dus niet altijd aflezen dat ook jij problemen hebt met milieuvervuiling. Daarom bezorgen wij de vragen van consumenten aan alle supermarkten.”
STAP 3: Return to sender
Ineke Van Nieuwenhove (Mei Plasticvrij): “Wist je dat er ook in chipszakjes plastic zit? Misnoegde Britten hebben die massaal teruggestuurd naar PepsiCo, het moederbedrijf van Lay’s. Uiteindelijk heeft de post gesmeekt om daarmee te stoppen. En paste Lay’s hun beleid aan.”
STAP 4: Blijf aan die (winkel)kar trekken
Jelle Goossens (Rikolto, Meer dan mijn kassaticket): “Als de maatschappij dat thema niet blijft op de agenda zetten, kan het verwateren. Maatschappelijk debat is nodig om een thema te laten leven. Dan komt er een punt waarop je als bedrijf je niet meer kan verantwoorden dat je geen initiatieven neemt.”
STAP 5: Iedereen activist!
Ineke Van Nieuwenhove (Mei Plasticvrij): “Als jij bewuster bent van plastic vervuiling, zal ook je directe leefomgeving bewuster worden. Elke stap in de goede richting helpt.”
Lees meer via Charlie Magazine:
https://www.charliemag.be/wereld/plasticterrorist/
© Charlie Magazine
Foto © Sarah Van Looy
Met dank aan BRITA