‘We zijn in de fase van het nieuwe maatschappelijk verantwoord ondernemen aanbeland.’ Dat zegt Saartje Boutsen, adviseur duurzaam ondernemen bij Voka. Als voormalig CSR-manager van JBC kan ze het weten. ‘In plaats van dat iedereen de goedkoopste wil zijn, wedijveren steeds meer bedrijven om de duurzaamste te worden.’
Hoe belangrijk is de rol die duurzame bedrijven spelen in de huidige samenleving?
Saartje Boutsen: Bedrijven zijn een zeer belangrijke hefboom voor duurzame ontwikkeling. Zij moeten hun verantwoordelijkheid opnemen, want ze hebben vaak veel macht. Neem nu de macht van supermarkten: hun aankoopbeleid heeft een enorme impact op voedingsketens wereldwijd.
Duurzaam ondernemen is daarom een noodzaak. Het is een investering in de toekomst. Meer en meer beseffen bedrijven dat dit loont. Multinationals moeten naar de lange termijn kijken. Als er een grondstoffenschaarste is, bijvoorbeeld van cacao, zullen ook de chocoladebedrijven daaronder lijden. Hetzelfde geldt voor textielbedrijven: de massaproductie van katoen is verantwoordelijk voor een aanzienlijk deel van het totale pesticiden- en chemicaliëngebruik. Daarom beginnen bedrijven meer en meer te kijken naar alternatieve grondstoffen.
Als multinationals hun keten verduurzamen, in hoeverre is dat een marketingstunt?
Saartje Boutsen: Marketing en imago spelen zeker nog een rol. iVox heeft onderzoek gedaan naar het bewustzijn van consumenten. Volgens hun cijfers is het belang van duurzaamheid als aankoopcriterium erg gestegen. Het staat nog niet op dezelfde hoogte als prijs en kwaliteit, maar het wordt steeds belangrijker, zeker bij millennials en jonge gezinnen.
‘Je komt er vandaag niet meer mee weg als je jezelf al duurzaam vindt door gewoon zonnepanelen op je dak te plaatsen en verder je core business niet aan te passen’
Daarom geloof ik dat marketing zeker nog meespeelt in beslissingen van bedrijven. Maar je komt er vandaag niet meer mee weg als je jezelf al duurzaam vindt door gewoon zonnepanelen op je dak te plaatsen en verder je core business niet aan te passen.
Als bedrijven investeren in goede doelen maar zelf amper naar de arbeidsomstandigheden in hun supply chain omkijken, zoals vaak gebeurt, kun je dat duurzaam ondernemen noemen?
Saartje Boutsen: Ik vind dat iedere stap een stap vooruit is. Maar zoiets kun je bezwaarlijk duurzaam ondernemen noemen.
Bedrijven moeten hun supply chain stap voor stap opschonen. Het zou sneller moeten kunnen, maar het is een immense opdracht. Zo’n keten is vaak heel complex, dat het niet makkelijk is. Bedrijven die investeren in duurzaam ondernemen, mogen dus gefeliciteerd worden voor wat ze wel al doen.
Duurzaam ondernemen evolueert ook. Vandaag komen bedrijven niet meer met alles weg. De fase van greenwashing is stilaan voorbij. Het komt nog voor, maar het wordt steeds makkelijker doorprikt. We zijn in de fase aangekomen van MVO 2.0: het nieuwe maatschappelijk verantwoord ondernemen, waarin bedrijven het nodig vinden om veel steviger in hun schoenen te staan. Als ze in hun communicatie uitpakken met duurzaamheid, moet er ook echt een verhaal achter zitten.
Meer lezen? https://www.mo.be/interview/greenwashing-wordt-steeds-makkelijker-doorprikt